FEAS udpeger vinderteam til udvikling og transformation af iværksætterhuset The Kitchen 2.0 i Universitetsbyen

Det oprindelige kedelhus og vaskeri på Aarhus’ tidligere kommunehospital skal over de kommende år transformeres til et nyt, levende iværksætterhus – The Kitchen 2.0 – som bliver en del af Aarhus’ kommende byintegrerede campus, Universitetsbyen. Et team bestående af Vognsen & Co., AART og Artelia er udpeget af FEAS til at stå i spidsen for udviklingen og transformationen af projektet.

The Kitchen er Aarhus Universitets iværksætter­hus under AU Erhverv og Innovation, som siden 2020 har haft til huse i kommunehospitalets tidligere centralkøkken – heraf navnet. Iværksætterhuset er et mødested for studerende, forskere, virksomheder og investorer, som har til formål at udvikle og understøtte startups og innovationsvirksomheder. For at imødekomme den stigende efterspørgsel på at blive en del af iværksætterhuset, skal The Kitchen nu flytte til større, permanente lokaler. Derfor udvikles The Kitchen 2.0, som får til huse i hospitalets tidligere kedelhus og vaskeri, og teamet, som skal stå i spidsen for projektet, er nu udvalgt. Hos FEAS ser man frem til samarbejdet med teamet bag det vindende projekt.

”Som bygherre er vi glade for at se den ambitiøse og velkomponerede plan for transformation af det tidligere vaskeri. The Kitchen 2.0 vil blive præcis det samlingssted, som visionen bag Universitetsbyen lagde vægt på – nemlig et 24/7-liv på campus med attraktive faciliteter for både universitetet, samarbejdspartnere og byens borgere,” siger administrerende direktør i FEAS, Jørgen Lang.

Én af ambitionerne med The Kitchen 2.0 er at skabe de bedste rammer for, at en større del af universitetets forskning bliver omsat til forretning og dermed kommer til mere direkte gavn for samfundet. Iværksætterhuset skal fremover rumme forskellige typer kontorer, møde- og undervisningsfaciliteter, fællesområder, værksteder og ’labs’, en café samt en række forskellige konference- og eventfaciliteter. Herudover får AU Erhverv og Innovation fast adresse i huset.

The Kitchen 2.0 indgår i helhedsplanen for Universitetsbyen, og bliver således en del af det omfattende byudviklingsprojekt, som transformerer Aarhus’ tidligere kommunehospital til en ny byintegreret campus med bl.a. studie- og byliv, boliger, forskning og erhverv.

”Vi er enormt stolte af at være betroet opgaven med at transformere og skabe The Kitchen 2.0, som bliver et helt særligt og levende mødested mel­lem forskning, undervisning og erhvervs­liv midt i et af Danmarks mest karakterfulde byggede miljøer. Èn af visionerne for den kommende byintegrerede campus er at gøre universitet til en del af byen og byen til en del af universitet. The Kitchen 2.0 bliver et af de steder i Universitetsbyen, hvor omverdenen for alvor inviteres indenfor, og hvor der er grundlag for nye klynger af liv og aktivitet 24-7,” siger Anne Sofie Buur Okkels, som er arkitekt og partner i AART på vegne af hele vinderteamet.

Bygger videre på historien
The Kitchen 2.0 vil - som det også gør sig gældende i udviklingen og transformationen af resten af Universitetsbyen – tage afsæt i kommunehospitalets karakteristiske arkitektur, som bl.a. er kendetegnet af enkle facadekompositioner , spinkle hvide vinduesrammer og velkendte, robuste materialer som bl.a. røde tegl, hasleklinker og træ.

Bygningernes industrielle udtryk bibeholdes og bringes med ind i fremtiden ved i store træk at bevare bygningernes struktur, og ved at genanvende en stor del af de eksisterende materialer og overflader – og hvor der tilføjes nyt, vil det være med respekt for det eksisterende og med øje for at anvende materialer, som er robuste og som patinerer smukt over tid.

”Transformationen af bygningerne vil have en meget ydmyg tilgang til stedet og dets helt særlige historie. Vi genanvender det eksisterende i så høj grad som muligt, og giver det nyt liv og funktion, som vil bidrage til samfundet i de kommende mange år,” siger Peter Vognsen, som er direktør i Vognsen & Co, der er totalentreprenør på opgaven, mens AART er arkitektrådgivere og Artelia ingeniørrådgivere.

Arkitektvirksomheden TRANSFORM har været bygherrerådgiver og arkitekter på projektet frem til dispositionsforslag, som vinderteamet nu skal viderebearbejde.

The Kitchen 2.0 forventes at stå klar til indflytning i 2025.

Om projektet
Lokation: Aarhus, Danmark
Bygherre: FEAS Erhverv P/S
Kommende lejere: Aarhus Universitet
Totalentreprenør: Vognsen & Co.
Arkitekt: AART
Ingeniør: Artelia
Bygherrerådgiver: Rambøll og Transform
Periode: 2023-2025
Størrelse: 3,456 kvm.

Billedtekster

• Visualisering af den nye hovedindgang til The Kitchen 2.0, som får til huse i det tidligere hospitals kedelhus og vaskeri.
  • Visualisering af The Kitchen 2.0 - interiør
  • Visualisering af Universitetsbyen, som er en helhedsplan, der omdanner byens tidligere kommunehospital til en ny byintegreret universitetscampus. The Kitchen 2.0 bliver placeret i Universitetsbyens nordlige del.

AART architects A/S er en af Skandinaviens førende, uafhængige arkitektvirksomheder med 300 ansatte på kontorer i Aarhus, København, Roskilde, Frederikssund, Oslo og Stockholm. Herfra rådgiver virksomheden bygherrer i hele Skandinavien om at udvikle organisationer og samfund med arkitekturen som katalysator. Aktuelt er virksomheden engageret i udviklingen af mere end to millioner kvadratmeter på tværs af skala og sektor – fra Norges kulturelle flagskib, Vikingtidsmuseet i Oslo, til Sveriges største gymnasium, Hedda Anderssongymnasiet i Lund, og Danmarks nye koldkrigsmuseum, REGAN Vest, i Rold Skov.