Fremtidige beboer på Fuglsang Allé vil komme til at nyde optimale udsigtsforhold fra deres lejligheder til den kunstigt anlagte sø, Fuglsang Sø, der ligger blot fem kilometer fra Herning centrum.

Jysk by får ny bydel med miljøet og fællesskabet i fokus

Fink Ejendomme har sammen med arkitektvirksomheden AART vundet konkurrencen om at udvikle en 33.000 kvadratmeter stor bydel ved Fuglsang Sø i Herning. Med afsæt i Herning Kommunes plan om at blive CO2-neutral i 2050 og en evidensbaseret tilgang til arkitektur vil boligerne ikke alene blive bygget på mere bæredygtig vis. De vil også inspirere beboerne til at knytte aktive fællesskaber og træffe valg med klimaet for øje, og så vil de skabe tiltrængt plads til flere børnefamilier.

Blot fem kilometer fra Herning centrum ligger den idylliske Fuglsang Sø midt i grønne, naturlige omgivelser. Her vil 289 nye boliger vokse frem i de næste år med visionen om at åbne området op til en større gruppe af mennesker, såvel børnefamilier som seniorer, der ønsker at bo tæt på både byen og naturen.

”Vi har en enestående mulighed for at skabe en helt unik bydel, hvor kombinationen af fællesskab, natur og det private rum går op i en højere enhed. En ramme om dagligdagen, som kan fremme livsglæde og trivsel for alle bruger af bydelen. Og et projekt, der inviterer de omkringliggende beboer indenfor og giver samtidig noget tilbage til omgivelserne i form af spændende arkitektur og socialt fællesskab,” siger Thomas Asmussen, direktør i Fink Ejendomme.

Bygger på FN’s verdensmål
Som en central del af udviklingen skal boligerne på Fuglsang Allé bygges, så de understøtter FN’s verdensmål om bæredygtig udvikling og viser, hvordan fremtidens byområder kan bidrage til at skabe størst mulig bæredygtig effekt – både socialt, økonomisk og miljømæssig. Her spiller arkitekturen en afgørende rolle i at synliggøre og gøre det nemt for beboerne for eksempel at tage cyklen fremfor bilen ved at skabe plads til cykler og trække bilparkering væk, eller gøre det nemt at reparere i stedet for at købe nyt ved at etablere fælles værksteder i bydelen.

Derudover vil bydelen med etablering af bydelshus, vinterbadeklub og mange mindre fællesarealer skabe grobund for et godt og aktivt naboskab. Forskning viser nemlig, at gode relationer til sin naboer skaber tryghed og løfter borgernes generelle livskvalitet.

Byudvikling drevet af data
Med arkitekturens effekt for øje har AART i samarbejde med rådgivervirksomheden DATIC indsamlet viden om kommunens nuværende strategiske spilleplade, den lokale beboersammensætning og flyttemønstre. Her har et tydeligt mønster tegnet sig: Området omkring Fuglsang Allé, som i dag har en stor overvægt af flytteparate ældre, vil indenfor en årrække mangle væsentlig plads til børnefamilier – en demografisk udfordring, som den nye bydel kan bidrage til at løse ved at igangsætte nye flyttekæder.

”Med sin naturskønne placering og sine mange fælles faciliteter vil Fuglsang Allé udgøre et attraktivt alternativ til parcelhuskvarteret for de borgere, der gerne vil bo mindre og tættere på andre, men stadig vil have let adgang til naturen. På denne måde igangsætter vi nye flyttekæder i Herning, hvilket giver plads til nye og flere mennesker – til gavn for både beboere og byen,” siger Kathrine Hegner Stærmose, partner og arkitekt i AART.

Fakta om projektet
Projekt: Fuglsang Allé
Beliggenhed: Fuglsang Sø, Herning
Størrelse: 33.000 kvm
Bygherre: Fink Ejendomme
Arkitekt: AART
Konsulent: DATIC

AART architects A/S er en af Skandinaviens førende, uafhængige arkitektvirksomheder med 180 ansatte på kontorer i Aarhus, København, Oslo og Stockholm. Herfra rådgiver virksomheden bygherrer i hele Skandinavien om at udvikle organisationer og samfund med arkitekturen som katalysator. Aktuelt er virksomheden engageret i udviklingen af mere end to millioner kvadratmeter på tværs af skala og sektor – fra Norges kulturelle flagskib, Vikingtidsmuseet i Oslo, til Sveriges største gymnasium, Hedda Anderssongymnasiet i Lund, og Danmarks nye koldkrigsmuseum, REGAN Vest, i Rold Skov.