Dansk tv-premiere: The Liberators of Dachau

Dansk tv-premiere: The Liberators of Dachau

Den 29. april 1945 blev den berygtede kz-lejr Dachau nær München befriet af amerikanske tropper. De helt unge soldater var de første allierede, som blev vidner til holocaust. Nu fortæller veteraner og tidligere fanger deres historier i en eksklusiv dokumentar på H2.

Den én time lange dokumentar The Liberators of Dachau (Die Befreier) ser tilbage på de følelsesladede begivenheder i foråret 1945 og fortæller den sande historie om de amerikanske soldaters sidste march gennem Nazityskland, der ledte dem til en forfærdelig opdagelse.

Nogle af de sidste nulevende veteraner og tidligere fanger fra Dachau beretter med deres egne ord og i gruopvækkende detaljer om deres oplevelser og hvordan de har påvirket deres liv.

Landtropperne blev oprindeligt beordret til at finde og destruere et formodet ammunitions- og brændstofdepot. Men det, som de amerikanske soldater opdagede, var værre end nogen kunne forestille sig: et tog fyldt med lig, og en lejr med 32.000 fanger - alle på randen af døden.

Både fanger og militærfolk lider stadig af post-traumatisk stress syndrom og har holocaust-relaterede mareridt. Mange af dem har aldrig talt offentligt om deres oplevelser. Før nu.

Den tyske filmskaber Emanuel Rotstein, som har produceret dokumentaren, lykkedes at samle nogle af de sidste tilbageværende indsatte og veteraner, hvoraf mange står frem på tv for første gang nogensinde. Udover gribende og eksklusive interviews indeholder dokumentaren også hidtil ukendte farveoptagelser af de historiske begivenheder, der fandt sted i foråret 1945.

Blandt de medvirkende veteraner er Donald Greenbaum, som deltog i befrielsen af Dachau og nu er i 90'erne. For ganske nylig blev han bekendt med Ernest Gross, en af de overlevende fanger, som han - uden at vide det - havde boet næsten nabo til i Philadelphia i 65 år!

Ernest var en 16-årig ortodoks jøde fra Rumænien, som i april 1945 var sikker på at skulle dø i Dachau. Men han slap væk med livet i behold, og i dag er Donald og Ernest nære venner.

The Liberators of Dachau har premiere søndag d. 24. januar kl. 21.00 på H2.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.