Den amerikanske borgerkrig - i farver!

Den amerikanske borgerkrig - i farver!

Over 500 sjældne fotografier fra den amerikanske borgerkrig er blevet møjsommeligt farvelagt for at vise konflikten i nye forbløffende detaljer. De unikke billeder indgår i serien Blood and Glory: The Civil War in Color, som har premiere d. 11. maj på H2.

Borgerkrigen fra 1861 til 1865 var en af de mest skelsættende - og blodigste - perioder i amerikansk historie. Konflikten rev nationen fra hinanden, splittede familier og skabte ufred mellem nord og syd. I løbet af de fire år mistede over 750.000 soldater og civile livet.

Blood and Glory: The Civil War in Color, en dokumentarserie i fire dele, giver nu et indblik i disse vigtige historiske begivenheder på en helt ny måde. Takket være enestående adgang til både statslige og private arkiver, og ved hjælp af avanceret billedteknologi, er flere end 500 sjældne sort/hvid-billeder blevet omhyggeligt farvelagt af internationale eksperter.

En af disse eksperter er danske Mads Madsen, som har været fascineret af den amerikanske borgerkrig siden han var 11 år. I dag er hans arbejde efterspurgt i hele verden, og en lang række af hans farvelagte fotografier fra borgerkrigen kan opleves i denne dokumentarserie.

TV SYD: Kulør på de sort-hvide billeder - hjemme hos Mads Madsen

De over 150 år gamle fotos fortæller den gribende historie om en tid præget af blod og ære - set præcis sådan som de mennesker, der levede, kæmpede og døde, oplevede det: i klare farver.

I serien medvirker bl.a. efterkommere af borgerrettighedsaktivist Frederick Douglass, general Ulysses S. Grant og sydstatspræsident Jefferson Davis samt skuespiller og borgerkrigshistoriker Richard Dreyfuss og de to pensionerede generaler David Petraeus og Colin Powell.

De fortæller om begivenhederne, der førte Amerika ud i den blodige konflikt, betydningen af moderne våben og teknologi, de tragiske og ufattelige omkostninger på slagmarken samt kampen for at genopbygge et liv og et land efter at krigen mellem staterne var slut.

Da serien havde premiere i USA, strøg den helt til tops som den mest sete historiske dokumentar siden den kritikerroste The World Wars, med over en million seere pr. afsnit.

Blood and Glory: The Civil War in Color - onsdage kl. 22.00 fra d. 11. maj på H2.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.