Februar på H2: Opgøret med Hitler

Februar på H2: Opgøret med Hitler

Efterhånden som 2. verdenskrig skred frem, voksede modstanden mod nazisterne, og overalt i Europa begyndte helt almindelige borgere at trodse Hitler. Hver søndag i februar fortæller H2 om disse heltemodige mennesker og hvordan de ændrede historiens gang.

Temaet begynder d. 5. februar med The Liberators of Dachau - et portræt af de amerikanske tropper, som opdagede nazisternes berygtede koncentrationslejr i foråret 1945. Dokumentaren indeholder en række rørende interviews med nogle af de sidste nulevende fanger fra lejren.

Samme aften har H2 premiere på en eksklusiv dokumentar om kong Michael 1. af Rumænien, som kæmpede indædt mod nazisterne. Kongens eftermæle blev tilsværtet af kommunistisk propaganda, men nu - ved hjælp af arkivbilleder og interviews med historikere og kongen selv - kan The King's War fortælle den sande historie om rumænernes modstand mod Hitler.

Helt almindelige europæere gjorde også oprør mod nazisternes undertrykkelse, og i to afsnit af serien WWII: Secret Army hører vi om de modige mænd og kvinder, der ikke lod sig kue - men i stedet satte livet på spil i organiserede modstandsbevægelser over hele kontinentet.

Ved krigens afslutning afhørte de allierede tusindvis af højtplacerede nazister og deres støtter. Serien Last Days of the Nazis bruger disse afhøringer til at fortælle den mørke og gribende historie om Det Tredje Rige fra et usædvanligt perspektiv - nemlig nazisternes eget.

I Heroes of War: Poland handler det om heltemodige polske mænd og kvinder i en tid, hvor ordinære mennesker blev ekstraordinære helte, frihedskæmpere og spioner - bl.a. soldaten Witold Pilecki, som meldte sig til at gå undercover og afsløre sandheden om Auschwitz.

Seerne får også et unikt indblik i de sidste dramatiske måneder af Hitlers styre. Gennem sjældne og nyopdagede amatøroptagelser og propagandafilm sætter den to timer lange dokumentar Third Reich: The Fall fokus på de begivenheder, der kulminerede med Nazitysklands kollaps.

H2-temaet leder op til anden sæson af Hunting Hitler, som har premiere på HISTORY søndag den 26. februar kl. 22.00. Serien undersøger Hitlers gådefulde skæbne ved krigens slutning.

SENDETIDER

Søndag d. 5. februar
21.00 The Liberators of Dachau
22.00 The King's War

Søndag d. 12. februar
21.00 WWII: Secret Army (1)
22.00 WWII: Secret Army (2)

Søndag d. 19. februar
21.00 Last Days of the Nazis
22.00 Heroes of War

Søndag d. 26. februar
21.00 Third Reich: The Fall

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.