Gribende H2®-serie om Polens krigshelte

Gribende H2®-serie om Polens krigshelte

I forbindelse med 70-året for afslutningen på 2. verdenskrig præsenterer H2® serien Heroes of War: Poland - en medrivende beretning om almindelige mænd og kvinders ualmindelige heltemod i et af de mørkeste og blodigste kapitler i Europas historie.

Heroes of War: Poland tager os med til Polen, som var udsat for nogle af 2. verdenskrigs allerværste grusomheder. Serien fortæller om en periode, hvor almindelige mennesker blev helte, frihedskæmpere, spioner og kodebrydere - ofte i en livsfarlig kamp mod nazisterne.

Serien i fem dele afdækker det enorme heltemod, som en række hidtil anonyme polakker udviste under krigen. Ved hjælp af interviews med de få tilbageværende øjenvidner, indsigt i nyligt frigivne dokumenter, dramatiske rekonstruktioner og arkivoptagelser bliver seerne vidner til utrolige men ikke desto mindre sandfærdige historier om tapperhed og heltemod.

Vi hører om bl.a. officeren Witold Pilecki, der lod sig anholde af tyskerne for at kunne afsløre sandheden om koncentrationslejren Auschwitz. Om den frygtløse Krystyna Skarbek, der endte som en af de mest respekterede spioner i den britiske Special Operations Executive. Og om de polske kryptoanalytikere, der hjalp med til at bryde nazisternes Enigma-kode.

Disse modige mennesker var med til at ændre historiens gang - ikke kun for Polen, men for hele verden. Deres bedrifter har været glemt, og deres historier er aldrig blevet fortalt ... før nu.

Heroes of War: Poland har premiere på H2 lørdag d. 4. april kl. 21.50.

AFSNIT

1. A Volunteer for Auschwitz (4. april)

2. Enigma - The Untold Story (11. april)

3. From Poland With Love (18. april)

4. Polish Angels of Mercy (25. april)

5. Silent & Unseen (2. maj)

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.