HISTORY og H2 markerer årsdagen for 9/11

HISTORY og H2 markerer årsdagen for 9/11

Den 11. september 2001 blev USA ramt af det største terrorangreb, verden har oplevet. I forbindelse med 15-årsdagen for de forfærdelige begivenheder viser HISTORY og H2 tre helt nye dokumentarer om den skæbnesvangre dag og hvordan den har ændret historien.

For femten år siden kaprede 19 militante personer med tilknytning til den ekstremistiske gruppe al-Qaeda fire passagerfly og udførte selvmordsangreb mod mål forskellige steder i USA. To af flyene blev fløjet ind i World Trade Centers to tårne i New York, et tredje fly ramte Pentagon nær forbundshovedstaden Washington, og det fjerde fly styrtede ned på en mark i Pennsylvania.

Over 3.000 mennesker mistede livet, heriblandt flere end 400 politi- og brandfolk.

Den to timer lange dokumentar 15 Septembers Later, som har premiere d. 10. september på H2, fortæller om terrorangrebenes indflydelse på de seneste femten år. Programmet kaster nyt lys over de historiske begivenheder ved hjælp af billedmateriale offentliggjort i 2016, nyligt frigivne dokumenter fra 11. september-kommissionen samt gribende beretninger fra fotografer og beredskabsfolk. Blandt de interviewede personer i dokumentaren er politiske nøglefigurer som George W. Bush, Dick Cheney, Donald Rumsfeld og Michael Bloomberg.

På selve årsdagen, søndag d. 11. september, viser HISTORY en opdateret version af den Emmy-belønnede og kritikerroste dokumentar 102 Minutes That Changed America, som genfortæller historien om 11. september 2001 i realtid. Det er en minutiøs gengivelse af katastrofen med bl.a. dramatiske optagelser fra private videokameraer og mobiltelefoner, båndoptagelser fra politi og brandvæsen samt autentiske kommentarer fra redningsfolk og øjenvidner, mens angrebene fandt sted. Denne jubilæumsversion inkluderer bl.a. helt nye interviews med nogle af dem, der medvirkede i den oprindelige dokumentar fra 2008.

Et af de mest ikoniske objekter fra 11. september er det amerikanske flag, som blev rejst af brandfolk i ruinerne af World Trade Center i New York. Men hvad skete der egentlig med det historiske flag? I en eksklusiv dokumentar, som har premiere d. 18. september på HISTORY, afdækker forfatteren og tv-værten Brad Meltzer mysteriet om det forsvundne flag. I America's 9/11 Flag: Rise from the Ashes møder vi politiet i byen Everett, som fik tilvejebragt det originale flag, samt de retsmedicinske eksperter som testede flaget og bekræftede dets ægthed.

SENDETIDER:

15 Septembers Later
Lørdag d. 10. september kl. 21.00 på H2

102 Minutes That Changed America: 15th Anniversary
Søndag d. 11. september kl. 22.15 på HISTORY

America's 9/11 Flag: Rise from the Ashes
Søndag d. 18. september kl. 22.15 på HISTORY

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.