Oldtidens største hits på H2

Oldtidens største hits på H2

Oldtidens verden fortsætter med at overraske og fascinere os. I en helt ny serie på H2, Ancient Top 10, guides seerne gennem den ultimative hitliste over vores fjerne forfædres største bedrifter - fra prægtige byer og monumenter til avancerede våben og teknologier.

Vidste du, at de gamle egyptere fremstillede over 70 millioner mumier? At robotter blev brugt for næsten 2.500 år siden? Og at det tog omkring 30 millioner mandetimer at bygge Stonehenge?

Nutidens civilisationer står i dyb gæld til antikkens magtfulde imperier, fremsynede tænkere og imponerende bygningsværker. Vores forfædres opfindelser, teknikker og idéer har ikke blot muliggjort menneskets fremskridt - men lagt grunden til den moderne verden, vi kender i dag.

I ti tempofyldte og underholdende programmer præsenterer H2 en hitliste, der har årtusinder på bagen. Nedtællingerne inkluderer bl.a. de mest dødbringende våben, de flotteste monumenter, de mest avancerede teknologier og de største byer i Egypten, Grækenland og Romerriget.

Serien kombinerer rekonstruktioner og computeranimation med kommentarer fra historikere, egyptologer, forskere og andre eksperter i oldtidshistorie, heriblandt militæreksperten Terry Schappert (fra H2-serien Warriors) og den britiske historiker og tv-vært Bettany Hughes.

Forbered dig på den ultimative nedtælling til det største og bedste fra oldtidens verden!

Ancient Top 10 sendes ti onsdage kl. 21.00 på H2 - første gang den 1. marts.

Klik her for at se klip fra afsnit 1: Most Lethal Weapons og afsnit 2: Secrets of Egypt.

SENDEPLAN:

1. Most Lethal Weapons (1/3)
Gennem historien har mennesket stræbt efter at opfinde nye, kreative måder at dræbe på. I dette afsnit ser vi på de ti mest dødbringende og revolutionerende våben fra oldtiden.

2. Secrets of Egypt (8/3)
Egyptens gåder har eksisteret i årtusinder. Mysteriet om sfinksen, mummierne, pyramiderne... udgravningerne i Egypten hører til blandt de vigtigste arkæologiske opdagelser i historien.

3. Total Dictators (15/3)
Grådighed, folkemord, politisk manipulation og drab. Disse skruppelløse diktatorer tog alle midler i brug for at sikre, at deres navne gik over i historien som verdens mest magtfulde herskere.

4. Ancient Ships (22/3)
Oldtidens ingeniører skabte nogle af de mest sofistikerede skibe, verden nogensinde har set. I dette afsnit tager vi et kig på de ti mest avancerede skibe konstrueret af oldtidens civilisationer.

5. Rome's Greatest Hits (29/3)
Romerriget lagde grunden til den moderne verden, som vi kender. Romerne stod bl.a. bag de mest avancerede teknologier i antikken - og mange af dem anvendes stadig den dag i dag.

6. Ancient Mysteries (5/4)
Der findes mysterier, som får os til at stille spørgsmålstegn ved vores viden om oldtiden. Vi ser på fantastiske opfindelser - fra en oldgammel computer til modeller af flyvende maskiner.

7. Ancient Greek Tech (12/4)
De gamle grækere var teknologiske pionerer, som stod bag de mest utrolige opfindelser, f.eks. en forhistorisk 'dødsstråle' bygget af Arkimedes samt Philons geniale brug af robotteknologi.

8. Greatest Ancient Metropolises (19/4)
Alle store imperier er bygget op omkring en central storby, hvorfra riget styres. I dette afsnit får vi svaret på, hvilken af oldtidens metropoler indtager førstepladsen som den allermest berømte.

9. Greatest Ancient Monuments (26/4)
Oldtidens monumenter repræsenterede både rigdom og magt. Vi ser nærmere på disse fantastiske bygningsværker og kroner det mest spektakulære monument fra oldtiden.

10. Ancient Sieges (3/5)
Nogle af oldtidens mægtigste imperier er blevet skabt gennem krige, belejringer og drabelige slag. I seriens sidste afsnit tæller vi ned til ti episke begivenheder, som aldrig vil blive glemt.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.