Prisbelønnet serie på H2® om USA's historie

Prisbelønnet serie på H2® om USA's historie

Hvordan er De Forenede Stater blevet en af de mest magtfulde og indflydelsesrige nationer i verden? Den storslåede serie i 12 dele America: The Story of the US, som har premiere på H2® den 19. marts, fortæller den utrolige historie om USA's udvikling gennem de seneste 400 år - fra den første kolonitid til den moderne rumalder.

Ved hjælp af computeranimation, dramatiske rekonstruktioner og tankevækkende indsigt fra nogle af USA's mest respekterede kunstnere, erhvervsledere, akademikere og intellektuelle er det lykkedes at skabe en af de hidtil mest omfattende tv-dokumentarer om USA's historie.

Hvert timelange afsnit af den Emmy-vindende serie sætter fokus på et vigtigt kapitel i den amerikanske historie - med udgangspunkt i de gamle kolonier og den voksende modstand mod englænderne. En modstand som senere resulterede i uafhængighedserklæringen.

Serien fortæller også om konstruktionen af den transkontinentale jernbane - datidens svar på internettet - og om Den Amerikanske Borgerkrig, den industrielle revolution og det økonomiske boom, der førte til krakket på Wall Street og den efterfølgende depression.

Seerne får et grundigt indblik i de mennesker, steder og begivenheder, der har skabt den amerikanske nation - et spændende eventyr, der har udspillet sig over fire århundreder.

Mod slutningen af rejsen reflekterer nogle af USA's mest prominente personligheder over de mest skelsættende øjeblikke efter 2. verdenskrig, bl.a.den kolde krig, rumkapløbet, borgerrettighedsbevægelsen, Vietnamkrigen og valget af landets første sorte præsident.

Blandt de mange, der har bidraget til serien, er Colin Powell, Donald Trump, Martha Stewart, Michael Douglas, Meryl Streep, Buzz Aldrin og en lang række andre.

America: The Story of the US sendes på H2 torsdage kl. 21.00 fra den 19. marts.

VIDSTE DU AT …

- USA havde 2,5 millioner indbyggere i 1776. Nu bor der 314 millioner.

- På det smalleste sted er der blot fire kilometer mellem USA og Rusland.

- Amerikanerne spiser tilsammen 50 kilo chokolade ... hvert sekund!

- Alaska har en længere kystlinje end de øvrige 49 stater sammenlagt.

- I USA findes der 845 motorkøretøjer per 1.000 indbyggere.

- Fire byer i USA hedder Denmark og en enkelt Copenhagen.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.