BILLED-BLADETs TV-GULD 2020: De kan vinde Årets TV-dokumentar

Tre stærke og rørende dokumentarer kan i aften vinde Danmarks største TV-pris, Årets TV-dokumentar, som uddeles ved BILLED-BLADETs TV-GULD. Det sker ved den traditionsrige og eksklusive gallafest på Hotel d’Angleterre i København, hvor hele den danske TV-branche er samlet.

”En stille forsvinden” (DR), ”Skøn, skæv og 98” (DR) og ”Jeg er stammer” (TV 2) er de tre nominerede, der kan vinde den eftertragtede GULD-pris. Udover prisen og hæderen som Årets TV-dokumentar følger også 100.000 kroner, som tager sigte på at støtte produktionen af danske dokumentarprogrammer, der bygger på kvalitet, engagement og professionalisme.

”En stille forsvinden” (DR)

Per Wennicks stærke dokumentar følger den Alzheimer-syge Bjørn Jacobsen og hans familie. Bjørns demens er i denne dokumentar så stærkt forværret, at han ikke kan klare sig selv. Hans hustru, Julie, kæmper desperat for kærligheden – og mod det "offentlige" – for at give Bjørn de bedste betingelser. Hun og de tre børn må dog til sidst indse, at det er tid til, at Bjørn må flytte fra hjemmet på Nybjerg Mølle.

”Skøn, skæv og 98” (DR)

98-årige Tove ryger en joint om dagen. Så kan hun slappe af og lade tankerne gå på langfart. Tilbage til en ikke altid lykkelig barndom: til 2. verdenskrig, hvor hun var aktiv i modstandsbevægelsen – og til hippietiden, hvor hun rejste rundt i verden. I sin dokumentar skildrer Per Wennick en charmerende, skarp, politisk ukorrekt og usædvanlig kvindes dagligdag og liv gennem næsten 100 år.

”Jeg er stammer” (TV 2)

Dokumentaren fortæller en gribende historie om, hvordan mennesket midt i magtesløsheden kan tage magten tilbage. 25-årige Peter Nielsen er nemlig så hårdt ramt af sin stammen, at han stadig bor hjemme hos sin mor og far. Når han skal tale, går han helt i baglås. Han kan ikke ringe og bestille tid hos hverken tandlæge eller læge – de tror, det er telefonfis. Derfor beslutter Peter at gøre noget ved sit problem og tager på et intensivt kursus.

TV-GULD-komitéen

Dokumentarprisen er blevet uddelt siden 1989 – og udover hæderen følger også 100.000 kroner. Dokumentarerne er indstillet af de danske TV-stationer, og efterfølgende har en jury udvalgt de tre nominerede. TV-GULD-komitéen, som juryen kaldes, vælger også vinderen.

TV-GULD-komitéen består af filminstruktør Bille August, direktør Bent Fabricius-Bjerre, filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen, filmproducent Per Holst, skuespiller Cecilie Stenspil, programchef Karen Boel Thomsen, cand.mag. Preben Wilhjelm, skuespiller og instruktør Hella Joof, radiovært og satiriker Huxi Bach, forfatter Sara Blædel, chefredaktør Annemette Krakau og producer – og formand for komitéen – Mads Egmont Christensen.

Sidste år gik BILLED-BLADETs TV-GULD og de 100.000 kroner til DR2-dokumentaren “Olegs krig”.

Udover dokumentarprisen uddeles også priser til otte TV-favoritter, som BILLED-BLADETs læsere har stemt på. Se de nominerede her.

Følg med på billedbladet.dk og på BILLED-BLADETs Facebook-side

TV-kendisserne ankommer på den røde løber fra kl. 17.30. Alle vinderne offentliggøres løbende på billedbladet.dk og på BILLED-BLADETs Facebook-side.