”En stille forsvinden” vinder Årets TV-dokumentar

Per Wennicks stærke dokumentar om den Alzheimer-syge Bjørn Jacobsen og hans familie, ”En stille forsvinden” (DR), vinder hovedprisen som Årets TV-dokumentar ved BILLED-BLADETs TV-GULD 2020.

GULD-prisvinderen ”En stille forsvinden” var nomineret i kategorien Årets TV-dokumentar sammen med “Skøn, skæv og 98” (DR) og ”Jeg er stammer” (TV 2), som udover den flotte statuette også modtager 100.000 kroner.

Det er DR-journalisten Per Wennick, der står bag dokumentaren. Sammen med fotograf Lars Schou har han igennem fem år fulgt den tidligere bankdirektør Bjørn Jacobsen, hans hustru Julie og deres tre sønner, efter Bjørn blev diagnosticeret med den uhelbredelige og dødelige Alzheimers sygdom.

Det blev til i alt tre timers dokumentarfilm, hvor Bjørn og hans familie giver seerne et åbent, ærligt og uvurderligt indblik i alt det, man skal forholde sig til i en familie, når sundhedssystemet svigter – og når døden bliver en daglig følgesvend. Se den stærke og rørende dokumentar her.

Om TV-GULD-komitéens baggrund for valget af ”En stille forsvinden” som Årets TV-dokumentar, fortæller producer og formand for komitéen, Mads Egmont Christensen, følgende:

- De mange nænsomt producerede, men alligevel hjerteknugende scener, giver et unikt indblik i, hvor ydmygende Alzheimers er for den syge – ligesom det viser, hvor umenneskeligt hårdt sygdommen rammer de pårørende.

- Dokumentaren fremstår smukt som en bemærkelsesværdig og velstruktureret beskrivelse af sygdomsforløbet. Seerne bliver følelsesmæssigt involveret i de forskellige situationer, hvor der fortælles i et roligt og reflekterende tempo – og vel at mærke helt usentimentalt.

DR-dokumentaristen Per Wennick

Gennem årene er det blevet til omkring 80 dokumentarer for Per Wennick, som i januar i år kunne fejre 40-års jubilæum på DR. Han har modtaget flere danske og udenlandske priser – blandt andet en TV-Oscar i 1999 for ”Ingen slinger i valsen” og i 2003 for ”Æblehovedet og Kommandanten”. I 2015 modtog han TV-branchens ærespris ’Otto’.

TV-GULD-komitéen kårer vinderen

Mens det ene og alene er læserne, der kårer årets bedste TV-værter og -programmer, er det TV-GULD-komitéen, som kårer årets bedste TV-dokumentar.

TV-GULD-komitéen består af filminstruktør Bille August, direktør Bent Fabricius-Bjerre, filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen, filmproducent Per Holst, skuespiller Cecilie Stenspil, programchef Karen Boel Thomsen, cand.mag. Preben Wilhjelm, skuespiller og instruktør Hella Joof, radiovært og satiriker Huxi Bach, forfatter Sara Blædel, chefredaktør Annemette Krakau og producer – og formand for komitéen – Mads Egmont Christensen.

Sidste år gik BILLED-BLADETs TV-GULD og de 100.000 kroner til DR2-dokumentaren “Olegs krig”.

• dr
  • hovedprisen