DONG Energy får topmoderne og miljøvenligt serverrum

ATEK har leveret et nyt serverrum til DONG Energy. Det er blandt Danmarks grønneste og mest energieffektive. En høj grad af frikøling pga. bagdørskøling og et modulopbygget UPS-anlæg medvirker til en forventet PUE-værdi på cirka 1,3 og en COP-faktor over 7,5. Samtidig er kølemidlet meget miljøvenligt.

- Når DONG Energy selv rådgiver andre om serverrum, skal vores egne naturligvis være blandt de bedste. Så vi gik efter den mest energieffektive og miljøvenlige løsning inden for rammerne af et sundt budget.
Charlotte Wederking er Senior Project Manager i Group IT i DONG Energy. Hun forklarer, hvorfor en af Nordeuropas førende energikoncerner har fået leveret et komplet serverrum på 160 kvadratmeter fra ATEK til sit Datacenter East.

- Det er en topmoderne og grøn løsning. Jeg kan ikke med sikkerhed vide, om det er Danmarks mest energieffektive serverrum, men det er i hvert fald et af de bedste, fastslår Charlotte Wederking.
Serverrummets Power Usage Effectiveness (PUE-værdien) forventes da også at være så lav som cirka 1,3, når alle servere er installeret. PUE-værdien beregnes ved at dividere det totale elforbrug i serverrummet med it-udstyrets totale elforbrug. Ifølge Uptime Institute ligger PUE-værdien for serverrum normalt på cirka 2,5.
Virkningsgraden er også særdeles god. Coefficient of Perfomance (COP-faktoren) ved fuld belastning er beregnet til mere end 7,5. Altså produceres der mindst 7,5 kW køleeffekt for hver 1 kW, som kølesystemet optager.

Høj grad af frikøling pga. bagdørskøling
Charlotte Wederking fremhæver flere ting, som fik DONG Energy’s Group IT til at vælge serverrummet fra ATEK.
- Vi lagde især vægt på den høje grad af frikøling, forklarer hun.
ATEKs løsning har 100 procent frikøling ved 11 grader celsius og delvis frikøling op til 17 grader celsius. Det skyldes ikke mindst, at der benyttes den nytænkende Rear Door Heat Exchanger (RDHx), hvor kølefladen er lige ved varmekilden på bagsiden af rackskabet. Denne bagdørskøling sørger for, at varmen bliver fjernet, før den kommer ud i hele rummet. Fremløbstemperaturen starter ved hele 15 grader celsius, hvor traditionelle systemer starter ved 6 grader celsius.
- Desuden indeholder køleanlægget det naturlige kølemiddel propan i stedet for et traditionelt syntetisk kølemiddel. Propan er praktisk talt ufarligt for miljøet og omgivelserne, påpeger Charlotte Wederking.

Modulopbygget UPS og AST SmartShelter™
Serverrummets Uninterruptible Power Supply (UPS) er modulopbygget, så man kun behøver at have og oplade batteribackup til det reelle antal skabe. Det bidrager til energieffektiviteten.
- Samtidig er det rart ikke at skulle investere i mere, end man har behov for. Der er plads til 22 rackskabe på 21 kW i serverrummet, men i første omgang har vi 17. Så kan vi altid skalere op sidenhen, forklarer Charlotte Wederking.
Serverrummet er 100 procent tæt og bygget af AST SmartShelter™, som er produceret, testet og certificeret til de højeste industristandarder.
- For eksempel er de meget modstandsdygtige ved brand, siger Charlotte Wederking og fortsætter:
- Derudover er de praktiske. Det er nemt at indrette serverrummet, som man vil, og der er god plads omkring udstyret.

ATEK var praktisk og proaktiv under tilbudsgivningen
For DONG Energy’s Group IT er valg af løsning og leverandør to sider af samme sag, og Charlotte Wederking fremhæver da også ATEKs tilgang til projektet – både i tilbudsgivningen og sidenhen projektstyringen.
- Vores kravspecifikation var beskeden, fordi vi ønskede at få friske, professionelle øjne til at se på, hvordan vi bedst kunne udnytte de kvadratmeter, som var til rådighed. Der havde ATEK en utrolig praktisk og fornuftig tilgang til tilbudsgivningen og var meget proaktiv med sine løsningsforslag – for eksempel til valget af miljøvenligt kølemiddel, siger Charlotte Wederking og tilføjer:
- Samtidig var der aldrig noget surmuleri, selvom vi ændrede vores krav undervejs. For eksempel, at der skulle stå 80’er-skabe i stedet for 60’er-skabe.

Enestående projektledelse og komplet aflevering
En leverandørs attitude under tilbudsgivningen kan også være sigende for, hvordan projektet kommer til at køre sidenhen. Charlotte Wederking finder de store ord frem.
- Projektledelsen har været helt enestående – vi har aldrig oplevet noget lignende! På tre måneder – tilmed hen over sommerferien – fik vi et køreklart serverrum til aftalt pris og tid. Vores egen Facility Management var også med på sidelinjen, og de siger, at de aldrig før har oplevet en så komplet aflevering fra en leverandør. Samtidig har ATEK været ekstremt fleksibel og hurtig til at opfylde nye ønsker undervejs – om det så var en ekstra knagerække eller granitskærver mellem bygningerne, konstaterer en yderst tilfreds Senior Project Manager i Group IT i DONG Energy.

Fremhævede citater:

”Vi gik efter den mest energieffektive og miljøvenlige løsning inden for rammerne af et sundt budget”

”Projektledelsen har været helt enestående – vi har aldrig oplevet noget lignende!”

Fordele for DONG Energy:

• Komplet serverrum – inkl. hovedtavler, el og belysning, kanalskinner, nødstrøm, køl, brandovervågning og -slukning, netværkskabling, computergulv, racks og strømpaneler (pdu’er) til aftalt pris og tid.

• Høj grad af frikøling (100 procent ved 11 grader celsius og delvis op til 17 grader celsius) gør løsningen ekstremt energieffektiv. Det reducerer el-forbruget og dermed CO2-udledningen.

• Der er benyttet de nyeste teknologier i form af bagdørskøling og modulopbygget UPS-anlæg.

• Den forventede PUE-værdi er så lav som cirka 1,3, mens COP-faktoren bliver mere end 7,5.

• Køleanlægget indeholder miljøvenligt og ufarligt propan.

• Opbygningen i AST SmartShelter™ giver høj brandsikkerhed, fleksibel indretning og god plads omkring it-udstyret.

• Skarp projektstyring har indfriet alle forventninger.

• Miljøteknik, genbrug

• serverum
  • dong energy
  • energieffektive