Psykolog i Hillerød

Tankemylder og overtænkning - hvordan slipper man af med det?

Hvor meget tankemylder og hvor meget skal man overtænke før man bør opsøge en psykolog – dette spørgsmål er helt sikker noget der går igen hos mange. Det kan være svært at besvare spørgsmålet, for det er individuelt fra person til person hvor meget man kan holde til før man har brug for at snakke med en professionel omkring sin situation. Derudover er der også mange som selv kan få bugt med stressede perioder eller perioder med ekstra mange tanker, dette kan dog være en farlig leg, da man ofte kan være lidt for god til at sige at alt går fint og at alt kører på skinner for netop at skjule hvordan man har det, eller måske i virkeligheden ikke har lyst til at indrømme det over for sig selv.

Hos Psykologhuset Paradoks – Psykolog i Hillerød er tankemylder ikke bare en lille ting der omhandler at man overtænker tingene, her tages tankemylder seriøst og intet er for småt til at blive taget seriøst.

Ofte gør tankemylder og overtænkning at du ikke kan fokusere på andet end der forgår i dit hoved. Dette gør at man zoner ud og ikke kan koncentrere sig på arbejdet, sammen med familien eller når man laver andre ting. Dette kan have mange konsekvenser, både for dig selv men også overfor familie og venner som ikke føler du er til stede eller måske går i skævt af hinanden og misforstår fordi du er fraværende. Dette kan ofte lede til skænderier, hvilket kun gør tankemylderet endnu værre. Tankemylder kan både udvikle sig til angst og stress, og pludselig sætter hjernen kroppen i alarmberedskab selvom der slet ikke er noget reelt at være bange for.

Det kan derfor være en rigtig god idé at snakke med professionel og få ryddet lidt op inde i hovedet før det hober sig for meget op.