Derfor åbnede en af Nordens største webshops en konceptbutik

50 år efter Ellos blev grundlagt i 1947, tog virksomheden de første spæde skridt ud i online handel. Fire år senere var e-handel en integreret del af Ellos’ forretning og strategi. Seks år senere stod online for halvdelen af virksomhedens salg, og i 2014 stoppede Ellos med at producere deres ellers så kendte kataloger. I dag er Ellos Group en af de største e-handelsvirksomheder i Norden og har cirka 1,6 millioner aktive kunder fordelt på deres tre platforme: Ellos, Jotex og Stayhard.

Siden 2015 har Ellos og Bambora arbejdet sammen for at sikre gnidningsfri betalinger og fortsat vækst.

Fra nethandel til konceptbutik

Det var afgørende for virksomhedens succes, da de for små tyve år siden droppede kataloget og trådte ud på internettet. Ellos besluttede i 2016, at de ville styrke deres e-handelsaktiviteter ved at etablere en konceptbutik i Mall of Scandinavia uden for Stockholm. Målet med butikken var at komme tættere på kunderne og skabe en stærk shoppingoplevelse gennem sanseindtryk. Butikkens sortiment kommer primært fra Ellos Home-kollektionen, men butikken fører også udvalgte varer fra deres mode- og skønheds-kollektioner. I butikken er der desuden e-handelsstationer, hvor kunderne kan se og købe fra Ellos’ hjemmesider.

Hvad lærte Ellos?

Seks måneder efter åbningen af konceptbutikken talte Bambora med Sebastian Mahl, som er Ellos Groups økonomichef, og Jonas Elk, som er Business Area Manager for Ellos Home. Hvordan har kunderne reageret på konceptbutikken? Vi har fået rigtig positive kommentarer fra vores kunder, som besøger butikken. Fra åbningen i september 2016 til januar 2017 har vi haft 70.000 besøgende i butikken.

Hvorfor valgte I Bamboras betalingsløsning til butikken?

Bambora var et naturligt valg for os. Vi var allerede partnere på e-handelsdelen, og derfor var det hurtigt og nemt at få vores betalingsløsning til butikken. Bambora har desuden god support og kan håndtere store transaktionsmængder. Det betyder, at vi kan fortsætte vores vækst, uanset hvilken betalingsmetode eller hvilket marked der er tale om.

I december åbnede Amazon deres første fysiske butik i Seattle. Tror du, at e-handelsvirksomheder, som åbner butikker, er en trend, vi vil se mere til i 2017? For de fleste forretningsejere er det en fordel at engagere sig med kunderne, uanset hvor de er. Hvilke tips og råd vil du give andre online virksomheder, som overvejer at udvide med en fysisk forretning?

Åbn forretningen, når tiden er moden, og lav en grundig tidsplan. Brug al din energi på at tænke hele processen igennem, og vær sikker på at kommunikere dit brand tydeligt. Du skulle gerne have en ensartet profil fra din online shop, så kunder genkender dit brand i din fysiske forretning. Det skal være en integreret oplevelse.

Planlægger I at åbne flere butikker?

Ja. Vi har planer om at åbne flere konceptbutikker.

• Økonomi

Claes Nyströmer