Gå til indhold
- Vi sigter mod at blive en af Europas største producenter af klikbare træmøbler og planlægger at opnå en milliardomsætning på det nye forretningsområde," siger Darko Pervan, grundlægger og administrerende direktør for moderselskabet Peranovo.

Gulvfirmaet Bjelin investerer i klikmøbler

Bjelin, der er kendt for miljøvenlige og holdbare click-lock trægulve, investerer nu i fremstillingen af møbler der samles helt uden lim, søm, skruer eller andet specialværktøj men ved hjælp af den samme patenterede click-lock-teknologi, der anvendes på gulvene. Købet af træforarbejdningsvirksomheden Bjelin Spacva, der ligger ved siden af Spacva skoven i Kroatien, sikrer den langsigtede forsyning af eg, ask og den produktionskapacitet, der er nødvendig for fremstillingen af klikmøbler.

Som nyudnævnt administrerende direktør for Bjelin Sweden AB får Johan Larsson, tidligere salgs- og marketingchef, ansvaret for at bringe møbler med klik-teknologi på markedet.

Bjelins tidligere administrerende direktør Zoran Mihajlovic vil lede det nye møbelinitiativ til udvikling af sortimentet i samarbejde med Välinge Innovation og Bjelin Spacva i rollen som direktør for produktstyring på koncernniveau for moderselskabet .Pervanovo. Hans opgave omfatter også at lede produktudviklingen af Bjelins gulvbelægninger.

- Vi starter med produktion af massive egetræsmøbler som spiseborde, sofaborde og skænke, og næste skridt er storstilet produktion af flade klik-møbler såsom køkkenskabe, bænke og opbevaringsmøbler", siger Zoran Mihajlovic, direktør for produktstyring i Pervanovo.

Træ er det bedste råmateriale at bruge i indretning ud fra et bæredygtighedsperspektiv, selv om skoven ikke er en uendelig naturressource. Produktionen af Bjelins hærdede trægulve udnytter allerede ti gange mere af råvarerne til færdigt gulvarealerne end ved normal trægulvsproduktion. Med den nye møbelproduktion kan Bjelin Spacva maksimere ressourceudnyttelsen af råmaterialet. De mindste træstykker er ideelle til brug som komponenter i træbordplader, skabe, borde osv.

- Succesen med vores hærdede trægulve viser, at der er et enormt behovbæredygtige træmøbler i markedet og derfor tror vi på samme positive udvikling for træmøbler som for vores gulve, siger Johan Larsson, CEO, Bjelin.

Salget af click-møblerne vil primært foregå via koncernens egen e-handel på www.bjelin.se

Bjelin er en del af en svensk familieejet koncern med base i Viken i det sydlige Sverige og med topmoderne produktionsfaciliteter i de kroatiske regioner Bjelovar, Ogulin og Otok. Koncernen har over 1.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 1,3 milliarder svenske kroner med salg på hele det europæiske marked. Grundlæggerne af Bjelin opfandt verdens første laminatgulvprodukter i deres tid hos Perstorp i slutningen af 1970'erne. Efter grundlæggelsen af Bjelin introducerede de i 1990'erne det innovative klikgulv, som nu er virksomhedens førende produktserie. Research og udvikling varetages af Välinge Innovation AB, www.bjelin.com

Creative Flooring

Bjelin er en del af Pervanovo Invest AB-koncernen og udvikler og fremstiller en bred vifte af gulvprodukter, herunder traditionelle trægulve og innovative gulve af nye materialer. Denne udvikling er i samarbejde med søsterselskabet Välinge Innovation AB, bedst kendt som opfinderen af det første mekaniske gulvlåsesystem.

Produktionen foregår på Bjelins topmoderne fabrikker i Sverige og det Kroatien, hvor virksomheden har adgang til højkvalitets FSC-certificeret træ. I generationer har meget erfarne medarbejdere arbejdet der for at forædle den velkendte slaviske eg til vintønder – og nu gulve.

Bjelin-Denmark