Black Coffee Roasters relanceres i nyt dansk design

Black Coffee Roasters relanceres i nyt dansk design

BKI’s brand, Black Coffee Roasters, har fået nye klæder: I alle regnbuens farver og med en kommunikation i øjenhøjde, der taler til den moderne kaffenyder.

Fra kaffenørder til moderne kaffenydere

Black Coffee Roasters, der er BKI foods’ premium kaffebrand, blev første gang lanceret i 2010, hvor markedet for helbønner var i sin spæde begyndelse. Dengang var det at købe kaffebønner, og kværne dem selv derhjemme, mest af alt for ‘kaffenørderne’ og hobby-baristaerne - og det var i høj grad mændene, der sad på den post, forklarer Anders Fisker Olesen, der er Head of Marketing & Innovation i BKI foods.

Men alt det er forandret i dag, fortæller han:

- Nu, mere end 10 år senere, er interessen for god kaffe steget markant. Kaffe er noget flere af os går op i og nyder på en anden måde end tidligere. Rigtig mange af os har både kaffemaskine, espressomaskine, stempelkander og meget mere derhjemme. Målgruppen er ganske enkelt blevet markant større, siden vi lancerede Black Coffee Roasters.

Derfor er tiden nu moden til en repositionering og et redesign, fortæller Anders Fisker Olesen. Et design der skal appellere bredt og være omfavnende.

- Fra at være et kaffebrand med en snæver målgruppe, vil Black Coffee Roasters i dag rette sig mod det moderne menneske, der sætter pris på en god kop kvalitetskaffe. Derudover har det været vigtigt for os, at brandet kom hjem. Hjem til det danske sprog og hjem til Aarhus, hvor det er født, frem for den engelske identitet, det har haft indtil nu.

En stor opgave som BKI foods stillede det aarhusianske designbureau Cameleon Creatives. Endda med en opfordring til at udfordre.

Lokal kaffe i klare farver og øjenhøjde

Helle Dollerup, der er Kreativ Direktør og Trendspotter hos Cameleon Creatives, har stået i spidsen for redesignet af Black Coffee Roasters, og sammen med hendes team, tog hun udfordringen fra BKI foods op.

Men hvordan får man et kaffebrand på supermarkedshylden til at skille sig ud i en fødevarekategori, hvor de fleste produkter ligner hinanden, og hvor forbrugerne har brug for vejledning til at finde deres favoritkaffe?

For Helle Dollerup har svaret på den opgave været blikfang, nærhed og kommunikation i øjenhøjde:

- Vi har taget et modigt valg for kategorien og redesignet brandet i klare farver. ‘Bold colors’ er en designtrend, der vinder frem netop nu - både fordi det skaber blikfang, men simpelthen også fordi det gør os glade. Vi har de sidste par år været gennem en Corona pandemi, der er krig i Europa, og der er mange ting, der bekymrer os i hverdagen. Så ser vi typisk, at forbrugerne tiltrækkes af glade farver, fest, glimmer og alt hvad, der symboliserer en kontrast til krisetid.

Af samme årsag, søger forbrugerne også mod det lokale og det nære i disse år, fortæller hun. Derfor gav det også god mening for Helle Dollerup, at Black Coffee Roasters nu skulle afspejle sit ophav og kommunikere på dansk. Det giver forbrugeren en følelse af tryghed, ligesom det for mange af os er et kvalitetsstempel, når det kommer til fødevarer, forklarer hun.

Men som om det ikke var nok, har de hos Cameleon taget sprogskiftet et skridt videre og også arbejdet kreativt med tonen og ordlyden på produkterne:

- Kaffe er i nogle kredse blevet en næsten elitær disciplin, og vi ville hellere arbejde med et sprog, der taler til forbrugeren i øjenhøjde. I samarbejde med BKI har vi derfor lavet produkt- og smagsbeskrivelser, der formidler og vejleder om kaffen på en let forståelig måde og med et glimt i øjet. Sproget er ukompliceret og legende - det skal skabe billeder, dufte og måske endda minde os om de gode kaffeøjeblikke, der netop opstår omkring en god kop kaffe.

Kaffeposer der inspirerer til gode kaffeøjeblikke

For Helle Dollerup har målet således været at skabe et design, der på én gang emmer af kvalitet og appellerer til kaffekenderen, men som i lige så høj grad taler til alle kaffeglade forbrugere, ved at vejlede og inspirere dem til at skabe deres egne gode kaffeøjeblikke.

God kaffe er nemlig noget, vi alle sammen har lyst til at nyde derhjemme, siger hun, og det må ikke blive for svært eller kompliceret. Med det nye design, håber hun på, at vi som forbrugere bliver mere nysgerrige på kaffen og får lyst til at prøve noget andet end det vante kaffevalg:

- På mange måder er kaffe på samme rejse, som øl har været i en årrække. Folk elsker at prøve forskellige slags og holde smagninger derhjemme. Det er lidt det samme, der sker med kaffen lige nu, fordi den også varierer meget i smagen, afhængig af hvor den kommer fra, og hvordan den er ristet og brygget. Derfor har vi gjort meget ud at beskrive kaffen, dens smagsnuancer og intensitet på produkterne, og vi håber, at det inspirerer forbrugerne til at være nysgerrige og smage på kaffen på en ny måde, fortæller hun og tilføjer:

- Vi er meget stolte af designet i Cameleon, og det har været fedt at arbejde med en virksomhed som BKI foods, der tør være så modige og gå all in sammen med os. Designet tapper ind i tiden, det er modigt, og jeg tror på, at det har stort potentiale

Dansk design og håndværk når det er bedst

I BKI foods er også Anders Fisker Olesen forhåbningsfuld omkring det nye design, som er ved at blive udrullet i de danske detailbutikker.

- Vi synes, at vi er landet det helt rigtige sted. For os, står det meget tydeligt frem, at Black Coffee Roasters er dansk håndværk, når det er allerbedst – i både kaffekvalitet og i design. Stregen, farverne og sproget går hånd i hånd med det håndværk og den passion, vi har for kaffen i BKI.

Til spørgsmålet om hans forventninger til forbrugernes modtagelse af det nye Black Coffee Roasters, erkender han dog, at en så stor forandring altid er et sats:

- Vi er gået radikalt til værks, og det er næsten kun logo og produktnavne, der er genkendelige i det nye design. Det er der naturligvis altid en risiko ved, fordi man risikerer at tabe nogle trofaste kunder. Men når kaffeforbrugerne har forandret sig så meget, som de har, det seneste årti, har vi valgt at være modige og ryste posen, fortæller han og tilføjer:

- Jeg tror på, at det nye Black Coffee Roasters er en kaffe, du får lyst til at gribe ud efter i supermarkedet og gerne vil have stående på køkkenbordet derhjemme. Det er ganske enkelt dansk kvalitet og håndværk i både pose og indhold.

Kategorier

I BKI importerer vi kaffe fra hele verden, som vi med stor omhu og ekspertise rister og pakker på vores moderne risteri i Aarhus. Vi er blandt de største aktører på det danske kaffemarked med salg til både detail og foodservicesektoren, en omfattende private label produktion samt stigende eksport. Gennem årene har vi udvidet vores aktiviteter, og foruden kaffe forhandler vi i dag en lang række special- og delikatessefødevarer, ligesom vi i mere end 30 år har leveret professionelle kaffeløsninger til det danske erhvervsliv.

Anders Fisker Olesen

Pressekontakt Head of Marketing & Innovation +45 21 21 80 90

Kvalitetskaffe siden 1960

BKI blev stiftet i 1960 af Svend Mathiesen, hvor han for første gang langede nyristet, brasiliansk, kaffe over disken i hans lille forretning Brasil Kaffe Import. Siden da er BKI kun vokset stødt. I dag importerer vi kaffe fra hele verden, som vi med stor omhu og ekspertise rister og pakker på vores moderne risteri i Aarhus. Vi er blandt de største aktører på det danske kaffemarked med salg til både detail og foodservicesektoren, en omfattende private label produktion samt stigende eksport. Gennem årene har vi udvidet vores aktiviteter, og foruden kaffe forhandler vi i dag en lang række special- og delikatessefødevarer, ligesom vi i mere end 30 år har leveret professionelle kaffeløsninger til det danske erhvervsliv.

BKI foods
Søren Nymarks Vej 7