SOCIALT ANSVAR I BLÅKLÄDERS PRODUKTION

SOCIALT ANSVAR I BLÅKLÄDERS PRODUKTION

Bæredygtighed er et utroligt bredt og vigtigt emne. Mange mennesker kender sikkert de fleste miljømæssige aspekter, når emnet kommer op, men det er så meget mere end det.

For Blåkläder er de socialt bæredygtige aspekter på fabrikkerne, der fremstiller tøjet, yderst vigtige, og her er vi nået langt i vores indsats.

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at gøre de rigtige ting, set fra et socialt bæredygtighedsperspektiv for alle. Både for personalet hos Blåkläder, men især dem, der fremstiller tøjet på de seks fabrikker, der er beliggende på Sri Lanka og i Myanmar.

Men hvad gøres der i produktionen for at skabe et socialt bæredygtigt og ansvarligt arbejdsmiljø? Meget selvfølgelig, og her vil vi fortælle dig om nogle af de vigtigste egenskaber, der gør produktionen af Blåkläders tøj meget respekteret.

Personalet på fabrikkerne har alle en stabil beskæftigelse. Takket være det tætte samarbejde mellem fabrikkerne og Blåkläder og det faktum, at de har visse lokale eller interne produktionsopgaver, holdes fabrikkens produktion på et jævnt niveau. Dette adskiller sig fra "almindelig" produktion, hvor det ikke er ualmindeligt, at personalet går hjem uden løn eller jobsikkerhed, når der er fald i ordreindgang.

Alle fabrikker har et sundhedscenter bemandet af en sygeplejerske. Virksomhedens læge kommer regelmæssigt til sundhedscentret, og man kan søge hjælp til alt fra forkølelse til graviditetskontrol. Fabrikkerne har også en aftale med det nærmeste hospital i tilfælde af akut sygdom.

Lokal støtte udføres, for eksempel når nogen i personalet, deres familie eller udenforstående har brug for hjælp og pleje. Der er også en fond for medarbejdere, der har behov for hjælp, hvor der fordeles hjælp i løbet af året.

Fabrikkerne yder lokal støtte såsom krisehjælp, støtte til lokale organisationer, initiativer til opbygning af lokalsamfund eller andre initiativer. Donationer gives til dem, der har mest brug for det, og det handler ofte om lokale børnehjem.

Der er et stort engagement over for lokalsamfundet omkring hver fabrik, som er yderst vigtigt at deltage i. Lokale traditioner er også vigtige at være opmærksomme på. Ferier fejres i fællesskab på fabrikkerne, og der er også personalefester for at bevare og øge fællesskab samt trivsel på arbejdspladsen.

Måltider som morgenmad, frokost og mellemmåltider er gratis eller tilbydes til en reduceret pris. Der tilbydes gratis transport til og fra arbejdet i busser, og i nogle tilfælde kan medarbejderne købe hårde hvidevarer til lave priser og få dem leveret til hjemmet.

Skolegang er gratis på Sri Lanka og i Myanmar, men man skal selv betale for skolebøgerne.
Derfor tager fabrikkerne sig af omkostningerne for bøgerne og distribuerer dem til personalets børn. Studerende og studie projekter er også støttet på forskellige måder.

René Christiansen, Country Manager for Blåkläder Danmark
E-mail: rene.christiansen@blaklader.com Tel: +45 2177 0294

BLÅKLÄDER udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sko til håndværkere med høje krav til funktionalitet, kvalitet og design. Vi sælger vores produkter på et internationalt marked via forhandlere. Vores hovedkontor og produktudvikling er placeret i Svenljunga, Sverige. Vi har vores produktionsenheder i Vietnam og Sri Lanka og producerer ca. 3. millioner stykker Blåkläder arbejdstøj årligt. Med 17 datterselskaber i Europa og USA og en årlig omsætning på 100 mio. €, er vi det største brand af arbejdstøj i Norden og en af verdens førende producenter.