SVENSK PRODUCENT AF ARBEJDSTØJ STORMER FREM I DANMARK

SVENSK PRODUCENT AF ARBEJDSTØJ STORMER FREM I DANMARK

For 10 år siden fandtes svenske Blåkläder slet ikke på det danske marked. I dag kan det danske team på 11 medarbejdere fejre, at bæredygtigt arbejdstøj næsten er kommet på mode. Virksomheden er de seneste fem år vokset 20 procent om året, og det er det blevet almindeligt, at virksomheder inden for industrien og håndværksfagene tager stilling til miljøet, også når det gælder arbejdstøj. Det er en udvikling, der ses mange steder rundt om i verden, hvilket har gjort Blåkläder til verdens førende producent af bæredygtigt arbejdstøj.

Country Manager René Christiansen og nuværende Key Account Manager Lars Knudstrup kom til som de første medarbejdere i 2011, efter at de blev præsenteret for det dengang ukendte svenske brand på en forretningsrejse til Sverige. Efter en kort forhandling enedes de og ledelsen i Blåkläder om, at tiden var inde til at starte en afdeling i Danmark. Helt frem til 2015 var der blot tre medarbejdere i Blåkläder Workwear Denmark, men til gengæld fik de en flyvende start fra det første kontor i Støvring syd for Aalborg, der også i dag udgør det danske hovedkontor.

Udviklingen i Danmark er noget, der bliver lagt mærke til i den svenske moderorganisation. Det giver René Christiansens team på 11 medarbejdere frie hænder til at træffe de investeringer og beslutninger, som giver mening på det danske marked. Blåkläder er familieejet, og det giver en meget kort vej fra idé til handling, hvilket passer perfekt til den danske forretningsmentalitet. Konkurrencen i Danmark er hård, hvilket ledelsen i Blåkläder er meget bevidst om, og derfor bliver der lagt ekstra mærke til, at Blåkläders danske markedsandel på otte procent.

• Selvom konkurrencen på det danske marked er hård, handler det om at være dygtigst. Vi har alle dage slået vores budgetter, og hvis vi fortsætter væksten, hvilket vi har tænkt os, går der ikke lang tid, før vi hører til blandt de største aktører herhjemme, siger René Christiansen og understreger, at Blåkläder også i Sverige er markedsledende på salg af arbejdstøj.

Bæredygtighed i alt lige fra produktion til transport, korte forsyningskæder, livstidsgaranti på alle sømme og store investeringer i at reducere fabrikkernes vand- og energiforbrug ser ud til at bære frugt for Blåkläder. Flere og flere virksomheder vælger således aktivt Blåkläder som leverandør – ikke mindst fordi tøjet ganske enkelt holder længere og derfor ikke kræver udskiftning lige så hyppigt.

Det danske team fejrer sit 10 års jubilæum stille og roligt jf. Corona-reglerne.

For nærmere information, kontakt venligst:
René Christiansen, Country Manager Danmark, Blåkläder
E-mail: rene.christiansen@blaklader.comTel.: +45 2177 0294

BLÅKLÄDER, der blev grundlagt i Sverige i 1959, udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sko til alle faggrupper med høje krav til funktionalitet, kvalitet og design. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og det danske hovedkontor ligger i Støvring syd for Aalborg. Blåkläder producerer godt tre millioner stykker arbejdstøj på Sri Lanka og i Myanmar om året og lægger meget stor vægt på bæredygtighed – ikke blot i valget af materialer, men hele vejen rundt i forsyningskæden fra produktion til slutkunde. Med 15 datterselskaber i Europa og USA, agenter i Japan, Schweiz og Island og en årlig omsætning på 150 mio. Euro (2019) er Blåkläder en af verdens førende producenter og det største brand inden for arbejdstøj i Norden.