Pressemeddelelse -

Danmark arbejder på at blive selvforsynende med blodplasma: Region Syddanmark får nyt tappested for blodplasma

Danske Regioners bestyrelse har i 2021 godkendt, at Danmark skal være selvforsynende med blodplasma for at kunne dække det stigende behov hos danske patienter, der har brug for livsvigtig medicin, f.eks. immunglobulin. Nu har regionsrådet i Region Syddanmark netop nikket til, at et nyt tappested for blodplasma skal etableres i Kolding, så flere syddanskere får lettere adgang til at donere blodplasma fra 2024

Blodplasma er en gul væske, som cellerne i blodet flyder rundt i. Der er lige nu global mangel på blodplasma, der indeholder en kompleks sammensætning af proteiner, hormoner, vitaminer, salte og næringsstoffer som ikke kan fremstilles kunstigt. Derfor er det danske sundhedsvæsen afhængigt af, at bloddonorer giver blodplasma til brug for livsvigtig medicin til behandling af patienter. Når en donor giver blodplasma, foregår det ved en proces, der hedder plasmaferese og som på mange måder minder om en almindelig fuldblodstapning.

I dag kan borgere fra Region Syddanmark donere blodplasma i Odense (24 tappelejer), Svendborg (7 tappelejer) og Kolding (3 tappelejer). Regionsrådet i Region Syddanmark har på et møde den 20. juni 2022 godkendt planerne for at etablere et kombineret plasmaferese- og fuldblodstappecenter i Kolding. Det er et vigtigt skridt for at øge tapningen af blodplasma og medvirke til at sikre Danmarks forsyningssikkerhed på blodplasmaområdet.

Med det nye plasmaferese- og fuldblodstappecenter udvides kapaciteten i Kolding til 20 tappelejer i 2024, og det nye center vil overtage de fuldblodstapninger, der i dag foregår på Kolding Sygehus, som er en del af Sygehus Lillebælt.

- Behandlingerne med immunglobulin udvundet fra blodplasma er centralt for både patienter med nogle immundefektsygdomme og patienter med visse autoimmune sygdomme. Behovet for den livsvigtige medicin er stigende i hele verden, og medicinen kan kun fremstilles af blodplasma. Etableringen af et nyt plasmaferesecenter i Kolding giver flere syddanskere lettere adgang til at donere blodplasma, og regionen kan bidrage med endnu mere af den blodplasma, der er nødvendig for at dække det danske behov for immunglobulin, siger cheflæge Jørgen Georgsen, der ansvarlig for blodbankerne i Region Syddanmark.

Danmark arbejder på at blive selvforsynende med plasma til fremstilling af immunglobulin, da behovet for medicin fra blodplasma til behandling af patienter er stigende i Danmark og i resten af verden. I de kommende år vil de fem sundhedsregioner øge kapaciteten til at donere blodplasma – svarende til en øgning på ca. 200.000 tapninger om året i hele landet – en stigning på 67 pct.

Giv blodplasma og red liv

For at donere blodplasma skal du være mellem 17 og 65 år, sund og rask og veje mindst 60 kg. Medicin, sygdomme og andre faktorer kan betyde, at du ikke kan blive bloddonor. Læs mere på www.bloddonor.dk

Det tager kun cirka 45 minutter at give blodplasma og du kan give blodplasma, indtil den dag du fylder 75 år. De ca. 600 milliliter, man donerer ved en blodplasmadonation, bliver hurtigt gendannet i kroppen.

For at donere blodplasma skal du

• Være sund og rask
  • Være mellem 17 og 65 år
  • Veje mindst 60 kg
  • Melde dig på www.bloddonor.dk

I dag er der 180.000 frivillige bloddonorer i Danmark, som ubetalt og anonymt giver blod til blodbankerne og derved er med til at gøre en kæmpe forskel for de mange tusinde mennesker, som hvert år modtager blod.

For yderligere information, kontakt venligst:

Region Syddanmark

Blodbankchef i Region Syddanmark, Jørgen Georgsen, 4026 0234 jorgen.georgsen@rsyd.dk ledende overlæge på Odense Universitetshospital, Klinisk Immunologisk Afdeling

Bloddonorerne i Region Syddanmark

Formand Palle Jespersen, 60646764, pallejespersen@gmail.com

Bloddonorerne i Danmark

Direktør Lisbet Schønau, Bloddonorerne i Danmark, 2325 8647 ls@bloddonor.dk

Bloddonorerne Danmark repræsenterer de danske bloddonorer nationalt og internationalt. Vi arbejder for at hverve og anerkende frivillige bloddonorer. Det er vores opgave at sikre den nødvendige blodforsyning på de danske hospitaler, så der aldrig kommer til at mangle blod til patientbehandling.

• blodbanker
  • bloddonor