Pressemeddelelse -

Anden bølge af coronavirus viser sig blandt bloddonorer: 8 % har nu dannet antistoffer

Siden starten af oktober er alle bloddonationer blevet undersøgt for antistoffer mod coronavirus. Undersøgelsen kan fortælle, hvor mange af os der har haft infektionen.

”Vi har screenet alle donorer siden starten af oktober. I begyndelsen var det kun godt 2 %, der havde antistoffer mod coronavirus. Stigningen var beskeden i de følgende uger, men her i det nye år, kan vi nu for alvor se effekten af infektionens anden bølge: Der er nu på landsbasis ca. 8%, der har antistoffer grundet overstået infektion,” fortæller Christian Erikstrup, der er professor og overlæge på Aarhus Universitetshospital.

”I Region Hovedstaden har ca. 10 % antistoffer, mens forekomsten er lavere i de øvrige regioner, specielt i Region Nordjylland. Når man bliver vaccineret, udvikler de fleste antistoffer. Vi spørger derfor bloddonorerne, om de er vaccineret, og vi har sorteret vaccinerede donorer fra i opgørelsen, da de har dannet antistoffer på baggrund af vaccine og ikke infektion,” siger Sisse Ostrowski, professor og overlæge på Rigshospitalet.

Forekomsten uge for uge kan ses her: https://bloddonor.dk/coronavirus/

Undersøgelsen laves i samarbejde med SSI, der løbende modtager resultaterne og bruger dem til at følge epidemien. Udover at give blod og hjælpe patienter på de danske hospitaler, hjælper bloddonorer på denne måde også vores sundhedsvæsen.

Det er vigtigt at følge Sundhedsstyrelsen anbefalinger, lige meget om man har fået konstateret, at man har antistoffer mod coronavirus eller ej.

For yderligere information, kontakt:

Christian Erikstrup, professor, overlæge
Blodbank og Immunologi
Aarhus Universitetshospital
E-mail: christian.erikstrup@skejby.rm.dk

Eller

Sisse Rye Ostrowski, professor, overlæge
Klinisk Immunologisk Afdeling
Rigshospitalet
E-mail: Sisse.Rye.Ostrowski@regionh.dk

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• forskning
  • bloddonorer
  • bloddonorerne i danmark
  • coronavirus
  • antistoffer

Bloddonorerne i Danmark repræsenterer de danske bloddonorer nationalt og internationalt.
Vi arbejder for at hverve og anerkende frivillige og ubetalte bloddonorer. Det er vores opgave at sikre den nødvendige blodforsyning på de danske hospitaler, så der aldrig kommer til at mangle blod til patientbehandling.

For at sikre det er der behov for 20.000 nye donorer hvert år. I Danmark er der 52 lokale frivillige donorkorps, som i samarbejde med landskontoret og regionsbestyrelserne kæmper for at synliggøre bloddonorsagen, så vi fortsat kan skaffe de nødvendige donorer og være selvforsynende med blod til behandlingsformål.

Der er ca. 180.000 bloddonorer i Danmark.