BECK ER TILBAGE I FIRE NYE FILM PÅ C MORE

C More udvider sit enorme og populære Beck-arkiv med fire nye film om kriminalkommissær Martin Beck. Den første i rækken hedder Beck – Undercover, og får premiere den 6. november. Peter Haber spiller hovedrollen som Beck, og rollelisten forstærkes af Martin Wallström, som er kendt fra bl.a. Mr. Robot, Arvingerne og Johan Falk. Den anden film hedder Beck – Uden for enhver rimelig tvivl, og får premiere den 4. december.

De fire nye Beck-film (Beck 39-42) bliver en direkte fortsættelse fra, hvor vi sidst forlod Beck-gruppen. Martin Beck (Peter Haber) er nu en højt rangeret chef. Alexandra Beijer (Jennie Silfverhjelm) leder arbejdet i gruppen, og har Steinar (Kristofer Hivju), Oskar Bergman (Måns Nathanaelson), Ayda Cetin (Elmira Arikan) og Jenny Bodén (Anna Asp) ved sin side. Mordsagerne er blevet grovere, og gerningsmændene er blevet mere avancerede.

Udover de kringlede mordsager stifter Beck-gruppen også bekendtskab med en ny karakter - Josef (Martin Wallström), som lader til at leve et dobbeltliv. Kan man virkelig stole på ham?
Martin Wallströms karakter, Josef, kommer til at spille en mere central rolle i de kommende film. Martin Wallström har tidligere medvirket i bl.a. TV4/C More-produktionerne Johan Falk, Mord i skærgården, Maria Wern og Arvingerne – og senest har han haft stor succes med rollen som Tyrell Wellick i den Golden Globe-vindende thrillerserie Mr. Robot.

Beck – Undercover (Beck 39)

En ung mand findes myrdet, og Beck-gruppens efterforskning peger i retning af et narko-netværk. Klas Fredén (Jonas Karlsson) har gennem længere tid arbejdet undercover i dette netværk, og han ser helst ikke, at hans arbejde, som er inde i en kritisk fase, skal forpurres. Han tillader dog, at Beck-gruppen, med Alexandra Beijer i spidsen, deltager i efterforskningen. Dette sætter ”Alex” på kollisionskurs mod Fredén.

Konflikten gør, at Martin Beck bliver involveret i sin tidligere gruppes arbejde. Noget som liver op i ham. Steinar har det svært, og føler sig splittet mellem arbejdet og savnet af sine børn, som efter skilsmissen bor i Oslo. Oskar og Jenny forsøger at gøre noget ved Steinars ensomhed ved at få ham til at prøve Tinder.

Beck – Uden for enhver rimelig tvivl (Beck 40)

Der bliver gjort et makabert fund i bagagerummet på en bil, og Beck-gruppen havner snart i en koldblodig morders skudlinje. Men intet er, hvad det giver sig ud for. Gruppen bliver genstand for en stressende intern undersøgelse, og Oskar havner i et svært dilemma.

Det bliver Alex’ opgave at opklare et usædvanligt og modbydeligt mord, mens Beck-gruppen risikerer at bryde sammen. Martin Beck tvivler på hendes måde at håndtere sagen på, samtidig med at han tilsyneladende selv gennemgår en personlighedsforandring. Presset stiger på Beck-gruppen fra alle sider, da medierne får nys om den mislykkede politiindsats og det grusomme fund i bagagerummet.

Beck-filmene er baseret på forfatterparret Maj Sjöwall og Per Wahlöös karakterer og detektivromaner om Martin Beck. Filmene er produceret af Tomas Michaelsson på Filmlance, som er en del af Banijay. Niva Westlin Dahl er eksekutiv producent for C More og TV 4, mens Pontus Klänge (Springfloden, Arne Dahl) og Lisa Ohlin (Wallander, Simon og egetræerne) har instrueret filmene. Johan Bogaeus, Veronica Zacco, Fredrik Agetoft og Stefan Thunberg står for manuskripterne. Beck er en samproduktion mellem C More, TV4, Nordisk Film og den tyske tv-kanal ZDF. Beck distribueres internationalt af Banijay Rights.

Beck - Døden i Samarra (Beck 41) får premiere 1. januar 2021, mens Beck - Den fortabte søn (Beck 42) får premiere 5. februar 2021.

• kristofer hivju
  • jonas karlsson