RUDI KØHNKE SPILLER DANSK GANGSTERBOSS I NY BECK-FILM

Rudi Køhnke er blandt de tre danske skuespillere, som er med på rollelisten i Beck-filmen Et nyt liv, som får julepremiere den 25. december på C More. Det er den første af fire nye Beck-film, og her står Beck-gruppen måske over for en dansk-svensk bandekrig.

Beck-filmene er populære i hele Skandinavien. Alligevel er det ikke hverdagskost at finde en dansker på rollelisten, selvom den næste film er nummer 43 i Beck-samlingen. Så glæden var også til at føle på hos 44-årige Rudi Køhnke, da han fik en rolle i Beck – Et nyt liv.

Se traileren til Beck – Et nyt liv

- Jeg hoppede og dansede. Jeg løb hjem til mor og far og sagde, at jeg skal være med i Beck. Og de sagde, ”Nej, det er ikke rigtigt?” fortæller Rudi Køhnke og fortsætter:

- Jeg har set alt med Beck, og elsker krimier. Det, jeg godt kan lide ved Beck er, at der hele tiden sker noget. Jeg kunne starte forfra og se det hele igen, for der er hele tiden noget nyt at lægge mærke til i filmene.

I Beck – Et nyt liv bliver et lig fundet flydende i vandet i nærheden af Liljeholmen i Stockholm. Liget viser sig at være en 39-årig dansker, som var medlem af en dansk narkobande med konkurrenter i Sverige.

Rudi Køhnke spiller rollen som den danske bandeleder, Mikkel Sandborg, som sidder i et svensk fængsel, og han vil kun tale med Steinar Hovland (Kristofer Hivju), som er tilbage hos Beck-gruppen i Stockholm.

- Jeg kendte ikke nogen på settet, men alle kom hen og sagde tak for, at jeg ville medvirke. Det gav mig et kæmpe kick og lyst til at levere mit ypperste. Det er super fedt at være med i sådan en stor produktion, og det er dejligt, at vi laver flere serier på tværs af de skandinaviske lande, siger Rudi Køhnke.

Rudi Køhnke fik sit folkelige gennembrud i filmene Nordkraft og Fidibus. Siden har han haft hovedroller i Fuglefangerens søn, Christian IV – den sidste rejse (C4) og Jesper Isaksens Victim of Love, ligesom han har medvirket i tv-serier som Bedrag, Mord uden grænser og Manden med de gyldne ører, samt DR3-serien Rudi er bange, hvor han fortalte sin hudløst ærlige og personlige historie om at lide af angst.

De to øvrige danske skuespillere i Beck – Et nyt liv er Simon Sears (Herrens Veje) og Thomas Chaanhing (Strangers). Tidligere har blandt andre Roland Møller og Camilla Bendix medvirket i Beck-filmene Djævlens advokat (nummer 38) og Sygehusmordene (nummer 30).

Beck – Et nyt liv er baseret på forfatterparret Maj Sjöwall og Per Wahlöös karakterer og detektivromaner om Martin Beck. Pontus Klänge (Springfloden, Arne Dahl) er instruktør, mens Peter Arrhenius har skrevet manuskriptet.

Filmen produceres af Francy Suntinger fra Filmlance, som er en del af Banijay. Niva Westlin Dahl er eksekutiv producent for projektet på C More og TV4. Beck er en samproduktion mellem C More og TV4, Nordisk Film og den tyske tv-kanal ZDF og distribueres internationalt af Banijay Rights.

• elmira arikan
  • martin beck
  • kristoffer hivju
  • beck
  • rudi køhnke
  • jennie silvferhjelm
  • peter haber
  • martin wallström
  • valter skarsgård
  • anna asp
  • måns nathanaelson
  • pontus klänge

Forestil dig at du kan vælge frit mellem utallige film og serier, børneunderholdning samt dokumentarer og se det præcis, hvornår du ønsker. C More har aftaler med en lang række film- og serieproducenter, som sikrer C Mores kunder adgang til de største blockbustere og nyeste serier.