Populær legeplads sætter gang i området ved Langelands Plads

En gennemgribende renovering har gjort Langelands Plads på Frederiksberg til et attraktivt samlingssted for børn, unge og voksne. Lege- og træningspladsen er skabt med respekt for pladsens historie, men med nye og spændende muligheder. Det sætter gang i lokalområdet, og den første café er åbnet og har indført udeservering op ad den nye, store legeplads

Der er altid et summende byliv i Frederiksbergs gader. Og nu er det blevet endnu nemmere at supplere løbeturen med udendørs styrketræning, give børnene en velfortjent pause på legepladsen eller selv tage et hvil. Langelands Plads har gennemgået en renovering, så den rummer alle mulighederne, samtidig med at aktiviteterne er i højsædet, er der også kræset for arkitektur og sikret klimavenlige løsninger. Pladsen, der åbnede i juni, er skybrudssikret og fliserne sikrer mindre luftforurening.

Det er legepladsleverandøren CADO, der har leveret både legepladsen, den specialdesignede træningsstation og siddemøbler. For dem har det været vigtigt at have respekt for pladsens historie, som går helt tilbage til 1898, fortæller landskabsarkitekt Morten Winther Korsgaard, som har været leder af projektet:

“Vores tilgang har været, at vi gerne ville tilføje en ny og spændende legeværdi, men at vi arkitektonisk ikke skulle støje for meget. Derfor har vi forsøgt at holde os neutrale i farvevalget og lave referencer til andre elementer på pladsen.”

Legepladsen skaber liv
Legepladsen er stor og elementerne skabt på en måde, så de kan bruges af mange børn ad gangen. Allerede nu er det også tydeligt at se, hvordan legepladsen har en samlende effekt, for næsten uanset vejret bliver siddepladserne optaget af forældre.

“Legepladsen er enormt besøgt, og det giver nogle sideeffekter. Den første café er åbnet og har lavet udeservering op ad legepladsen, så forældrene kan nyde kaffen, samtidig med at de holder øje med børnene,” fortæller Morten Winther Korsgaard.

For CADO har det været vigtigt, at legepladsen kan favne de både små, de lidt større og de helt store børn.

“Vi kender alle sammen den glæde, et barn spontant viser, når det opdager en legeplads. Vi har stræbt efter, at legepladsen skulle vække dét hos både de små, der kan sidde i sandkassen, og de store, som kan lege vildt på klatretårnet,” forklarer landskabsarkitekten.

Klimavenlige løsninger og bæredygtige redskaber

Pladsen appellerer bredt til både børn, unge og voksnes behov - særligt om sommeren, hvor man kan dyppe tæerne i soppebassinet. Det hele er skabt med klimavenlige løsninger, så regnvand kan løbe gennem fliserne ned til et opsamlingsbassin, der renser det under jorden. Også legepladsen og fitnessredskaberne er skabt med stor omtanke for miljøet. Som de første på det danske marked producerer CADO nemlig svanemærkede legepladser.

“Der er ingen giftige stoffer i vores produkter, og de lever op til skrappe miljø- og kemikalie krav. Vi går meget op i at lave sunde og bæredygtige produkter,” slår Morten Winther Korsgaard fast.

• institutioner
  • cado
  • frederiksberg
  • sport
  • skoler
  • langelands plads

CADO har et klart mål – vi vil gennem produktion og levering af unikke produkter gøre en forskel og skabe harmoni og balance, med respekt for vores kommende generationer.

Vi er repræsenteret i hele Skandinavien med afdelinger i både Danmark, Sverige og Norge og har i mange år designet, produceret og leveret legepladser, sports- og bevægelsesprojekter og uderum med professionel og kompetent rådgivning, høj service, unikke produkter og præcis levering.

Vi vil være det førende legepladsfirma inden for design af uderum – og det forpligter. Derfor har vi altid fokus på vores grundværdier: troværdighed, innovation & bæredygtighed.