Danish Crown bakker op om vildsvinehegn

Vildsvinene er en væsentlig årsag til de geografiske spring, der sker i spredningen af afrikansk svinepest i Østeuropa. Initiativerne roses af Danish Crowns CEO Jais Valeur:

- Desværre er afrikansk svinepest en reel trussel mod hele den danske produktion af grise. Og det kan virke voldsomt med et hegn langs grænsen, men der kan nærmest ikke gøres nok for sikre Danmark mod en sygdom, som dyrene vil lide under. Derfor er vi meget tilfredse med Miljø- og Fødevareministeriets omfattende initiativer for at beskytte den danske eksport af grisekød og ikke mindst de tusindvis af arbejdspladser på danske slagterier.

I Danish Crowns brancheorganisation Landbrug & Fødevarer arbejder man på ethvert tænkeligt spor, der kan minimere risikoen for et udbrud af afrikansk svinepest i Danmark. Ifølge organisationen vil hele den danske eksport af grisekød til lande udenfor Europa lukke øjeblikkeligt som en konsekvens af et udbrud.

- Det vil ramme os ekstremt hårdt. Alene i de første tre måneder taler vi om milliarder i tabt eksport. Og det stopper ikke der. Der kan gå lang tid, før alle lande igen åbner op for dansk grisekød, og i mellemtiden risikerer vi at miste betydelige markedsandele. Vi taler om store tab for erhvervet med mærkbare konsekvenser for landets samlede økonomi, siger Jens Munk Ebbesen, områdedirektør før fødevare- og veterinære forhold i Landbrug & Fødevarer.

- Vi bakker op med alt, vi kan. Vi skal ikke have vildsvin i Danmark med det nuværende trusselsbillede, og det er nødvendigt at supplere jægerne og lodsejernes indsats med et vildsvinehegn, så vi effektivt mindsker bestanden. Vi har ikke råd til at lade være, siger Jens Munk Ebbesen.

Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet ser andre lande også på muligheden for at opsætte hegn for at forebygge eller forhindre spredningen af afrikansk svinepest. Hegnet får ingen betydning for vejtransporten, og de berørte lodsejere kontaktes direkte af Landbrugsstyrelsen.

Fakta:

85 procent af griseproduktionen går til eksport, og mere end 120 lande importerer dansk gris. I alt skaber griseproduktionen beskæftigelse til mere end 33.000 personer i Danmark og leverer et årligt bidrag til BNP på 18-19 mia. kroner.

Læs mere hos Miljø- og Fødevareministeriet her:

• pork