Problemer i England svækker indtjeningen i Danish Crown

Der er fremskridt i store dele af Danish Crowns forretning, men fortsatte tab i det engelske selskab Tulip Ltd. får koncernen til at udskyde strategimålet i to år.

Danish Crown arbejder målrettet på at løfte indtjeningen til gavn for koncernens ejere – de danske landmænd. Men fortsatte problemer i koncernens engelske forretning rammer Danish Crowns indtjening i en sådan grad, at det vil kræve to år ekstra at nå strategimålet om at løfte afregningen til andelshaverne med 60 øre pr. kilo.

- Vi er bestemt ikke tilfredse med regnskabet. Vi er fortsat hårdt ramt af problemerne i vores engelske forretning. Samtidig har en kombination af uro på verdensmarkedet, generelt lave verdensmarkedspriser på grisekød samt en stærk euro kostet på indtjeningen i det forløbne år. Derfor har vi ikke som forventet formået at forbedre vores overordnede performance, men er i stedet bakket. Det er ikke godt nok, og det er ikke mindst ærgerligt, når vi faktisk lykkes med store dele af vores strategi, siger Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown.

På grund af faldende priser på grise- og oksekød er Danish Crowns omsætning i regnskabsåret 2017/18, på trods af opkøb i året, faldet fra 62 mia. kr. til 61 mia. kr. Bruttoresultatet er til gengæld løftet med 146 mio. kr. til 8 mia. kr. efter tilkøbet af DK-Foods i Danmark, Gzella i Polen og hollandske Zandbergen. De nye aktiviteter øger også omkostningerne til blandt andet distribution og administration. Resultatet af den primære drift falder med 181 millioner kroner til 1.742 mio. kr.

Årets overskud lander på 1.361 mio. kroner. Det er et fald på 151 mio. kroner i forhold til 2016/17, når der korrigeres for særlige poster som engangsindtægten fra salget af Plumrose. Bestyrelsen indstiller, at der udbetales knap 1,1 mia. kr. i restbetaling. Det svarer til 83 øre i gennemsnit pr. kilo gris, mens so- og kreaturandelshaverne får henholdsvis 73 øre og 100 øre i gennemsnit pr. kilo, når man medregner forrentningen af ejernes andelshaverkonti på i alt 42 mio. kr.

- Som en konsekvens af sommerens tørke har vi i de sidste tre måneder af regnskabsåret bevidst valgt at holde en højere løbende notering, end markedet har hjembragt. Det har vi gjort for at imødekomme behovet for løbende likviditet blandt ejerne. Det koster på bundlinjen, og derfor kommer vi ud med en restbetaling, der ligger under det, vi har leveret de seneste år, men vi har sat restbetalingen så højt, som det er muligt ved en lav, men tilstrækkelig konsolidering, siger Erik Bredholt, der er bestyrelsesformand i Danish Crown.

Det er først og fremmest Tulip Ltd, der tynger resultatet. Det er til trods for, at resultatet af den primære drift faktisk var positiv i regnskabsårets første kvartal. Årets driftsresultat er et underskud på 260 millioner kroner mod et minus på 231 millioner sidste år.

- En detaljeret gennemgang og analyse af Tulip Ltd har vist, at vi står med to udfordringer. For det første har vi ikke evnet at sælge alle dele af de engelske grise, vi slagter, godt nok. For det andet er vores omkostninger for høje. Derfor har vi iværksat en gennemgribende spareplan, og de seneste to måneder har vi sagt farvel til flere end 150 funktionærer i den engelske forretning. Samlet set forventer vi at reducere omkostningerne med over 200 millioner kroner allerede i regnskabsåret 2018/19, siger Jais Valeur.

De øvrige forædlingsselskaber leverer resultater, der er bedre end sidste år. Det polske selskab Sokołóws indtjening går 26 pct. frem, og resultatet i danske Tulip Food Company stiger med 29 pct. efter et år med et stærkt salg af bacon bredt set i Europa og vækst i eksporten af konserves. Både Sokolów og Tulip Food Company har i årets løb gennemført markante opkøb, der fremover skal bidrage til at løfte indtjeningen i begge virksomheder.
DAT-Schaub leverer igen en stærk indtjening, der bekræfter virksomhedens potentiale.

- DAT-Schaub er inde i en stærk udvikling. Den offensive strategi, vi lagde for DAT-Schaub, efter vi for næsten tre år siden blev eneejer af virksomheden, er den helt rigtige. Vi er i dag global markedsleder på naturtarme, og virksomheden har et set-up, der gør det muligt at skabe yderligere vækst, siger Jais Valeur.

I Danmark er det lykkedes at styrke råvaregrundlaget for slagterierne. Der er slagtet fire pct. flere grise og to pct. flere kreaturer. Det har skabt flere arbejdspladser på slagterierne, og ved udgangen af regnskabsåret havde Danish Crown 236 flere ansatte i Danmark end for et år siden. Det er en stigning på 2,8 pct. Samtidig er der vundet betydelige markedsandele på det danske marked på både okse- og grisekød.

- Forklaringen på vores fremgang i Danmark er et benhårdt fokus på kvalitet og den danske oprindelse. Medarbejderne på tværs af koncernen har bredt set leveret en fantastisk indsats i løbet af året, så til trods for det skuffende resultat er jeg blevet bekræftet i, at kursen i 4WD-strategien er rigtig. Vi skal fortsat styrke de fire hjemmemarkeder i Nordeuropa og vores asiatiske forretning, for det handler om at få opbygget de rigtige positioner i markedet, siger Jais Valeur.

Nøgletal for Danish Crown*

Mio. kr. 2017/18 2016/17