På Fodens Dag den 15. september er det muligt at få et gratis fodtjek ved en lang række arrangemnter over hele landet. Her er det ved sidste års Fodens Dag på Hovedbanegården i København, hvor det igen i år er muligt at få et fodtjek.

Fodens Dag: Vi træner og bruger vores fødder som aldrig før, men er de nu også parate til at klare alle strabadserne?

Det er der mulighed for at få et svar på, når du kan få et gratis fodtjek på Fodens Dag den 15. september.

På Fodens Dag bliver der sat fokus på den danske fodsundhed ved en lang række arrangementer rundt om i landet.
Fodens Dag giver danskerne mulighed for at få et gratis fodtjek hos en lang række af landets fodterapeuter.

Hvem bør få fødderne tjekket?
Især de mange diabetespatienter bør have særlig fokus på deres fødders sundhed, da fodsår hos både type 1- og type 2-diabetikere er en komplikation, der skal tages meget alvorligt. Fodsår kan medføre alvorlige infektioner, der i sidste ende kan føre til amputationer.
Undersøgelser viser desværre, at det kun er 25 procent af diabetespatienterne der kommer til regelmæssig undersøgelse og behandling hos en fodterapeut.

Er det ikke kun ældre mennesker der går til fodterapeut?
Der er sikkert mange der har den opfattelse, at det kun er ældre damer der går til fodterapeut. Men det er ikke korrekt. Faktisk er det de færreste, der har en neutral fodstilling. Resten har i mindre eller svær grad forkerte fodstillinger, der kan medføre smerter i knæ, hofter og ryg. Fodterapeuterne kan nemt afgøre din fodstilling gennem et fodtjek. Fejlstillinger kan afhjælpes med specielle indlæg og træning. Adskillige sportsfolk har fået forbedret deres præstationer, efter erkendelsen af, at have behov for indlæg i deres sko.

Faktabox:
Fodens Dag 2016 er den 15. september fra kl. 14:00 til 18:00.
Der er mere end 80 arrangementer fordelt over hele landet. De største arrangementer foregår på Københavns Hovedbanegård og på Kultorvet samt på Hovedbanegården i Aarhus.
Det er femte år Fodens Dag afholdes over hele landet.
Prisen Årets Fod uddeles på Fodens Dag til en person, organisation eller forening der har gjort noget særligt for fødder eller fodsundheden i løbet af året. I år er det Mette Abilgaard, MF (Kon.) for hendes arbejde for retfærdige gebyrer for risikobaseret tilsyn af mindre klinikker. (se selvstændig pressemeddelelse)

Viste du:

• At foden består af 26 knogler, 32 led, ca. 20 muskler og mere end 100 ledbånd?
  • At mere end 30% af befolkningen har haft smerter og problemer med deres fødder i løbet af periode på en måned?
  • At ligtorne kommer af tryk?
  • At diabetikere bør undersøge deres fødder hver dag?