Halvdelen af fodterapeuter i hele landet har lukket klinikkerne og lider under et massivt indtægtstab på grund af coronavirussen.

Fodterapeuter: 50 procent af os har stort set ingen indtægt

Flere end 95 procent af fodterapeuter er selvstændigt erhvervsdrivende og mærker derfor en markant nedgang i antallet af patienter efter udbruddet af covid-19. Det viser en ny måling blandt 32 procent af medlemmerne af Danske Fodterapeuter. Her står det særligt grelt til blandt halvdelen af fodterapeuter, der svarer, at de slet ingen patienter har – eller kun tager meget få, akutte patienter.

To af årsagerne til det markante fald i patienter er, at mange har valgt at lukke klinikken ned og kun have et nødberedskab for akutte patienter, fordi de er bange for at smitte andre. Men der er også fodterapeuter, der slet ingen patienter har, fordi de ikke må komme på de plejehjem, de normalt arbejder på som selvstændige.

’Fodterapeuter er en del af sundhedsvæsenet, men vi er stort set alle selvstændigt erhvervsdrivende. Også selvom vi arbejder på en større klinik. Det betyder, at det udelukkende er os selv, der skal dække det tab, vi har i forbindelse med coronavirussen. Det stiller os i et kæmpestort etisk dilemma, hvor vi på den ene side rigtig gerne vil undgå at sprede smitte blandt vores patienter. Og på den anden side ikke ønsker at risikere at skulle lukke vores klinikker, fordi vi hverken kan betale regninger eller få løn’, siger Tina Christensen, formand for Danske Fodterapeuter.

Hun forklarer, at det kun er meget få fodterapeuter med ansatte, der får glæde af regeringens hjælpepakke til virksomheder og lønmodtagere i forbindelse med covid-19. Hun håber derfor, at regeringens udmelding om, at de nu vil gå i gang med at kigge på hjælp til små, selvstændige erhvervsdrivende, vil komme fodterapeuter og andre små selvstændige til gode.

’Jeg håber, at regeringen har fået øje på, at coronavirussen rammer os endnu hårdere end de fleste lønmodtagere, fordi vi skal lukke vores forretninger, før vi kan få dagpenge. Og det skridt er der meget få af os, der har lyst til at tage, fordi det formentlig også kan betyde et farvel til faget på grund af et stort, økonomisk tab’, siger hun.

De fodterapeuter, der har valgt at holde klinikken kørende på trods af risiko for covid-19, melder, at de tager deres forbehold. Det betyder blandt andet, at patienter frarådes at dukke op, hvis de har en mistanke om at have være blevet smittet eller have været i nærheden af en, der er smittet. Det indebærer selvfølgelig også, at klinikkerne strammer op på de hygiejnerutiner, der i forvejen er optimerede på lige fod med resten af sundhedsvæsenet.

’Vi spiller en væsentlig rolle i behandlingen og forebyggelsen af blandt andet diabetiske fodsår og derfor kan vi ikke bare lukke og slukke alle klinikker, mens coronavirussen hærger. Derfor opfordrer vi heller ikke vores medlemmer til at lukke ned alle sammen. Et uopdaget fodsår, som jeg for eksempel mødte forleden dag på klinikken, kan nemlig få større konsekvenser for patienten end at blive ramt af covid-19’, siger hun.

Måling om fald i omsætning blandt fodterapeuter
51 procent oplever et fald på 90 procent eller derover
5, 5 procent oplever et fald på cirka 75 procent
23 procent oplever et fald på cirka 50 procent
11, 7 procent oplever et fald på cirka 25 procent
6,3 procent oplever et fald på cirka 10 procent
0,9 procent oplever en stigning (har overtaget patienter fra lukkede klinikker)

32 procent af aktive medlemmerne af Danske Fodterapeuter har deltaget i målingen fra den 15. og 16. marts 2020
Kilde: Danske Fodterapeuter

Danske Fodterapeuter er samlingspunktet for statsautoriserede fodterapeuter i Danmark. Foreningen varetager medlemmernes faglige, juridiske og økonomiske interesser.

Danske Fodterapeuter forhandler overenskomst med den offentlige sygesikring på medlemmernes vegne og er medlem af FH og Sundhedskartellet.