Gør screening af diabetesfødder gratis

Gør screening af diabetesfødder gratis

Ny rapport viser, at ikke alle diabetikere har samme mulighed for at bevare fødder og ben. Derfor foreslår Danske Fodterapeuter at gøre screeningen af diabetesfødder gratis lige som øjenundersøgelser.

Rapporten fra KORA viser, at kun 27 procent af mennesker med diabetes går til fodterapeut for blive tjekket regelmæssigt. Og at det især er diabetikere med en lav indkomst, som ikke kommer til fodterapeut og gør brug af muligheden for at forebygge fodsår. I alvorlige tilfælde kan et fodsår resultere i amputation af tæer, fødder eller ben, fordi det ikke vil hele.

Tina Christensen, formand for Danske Fodterapeuter, siger om rapporten:

’Når man sammenholder det med andre tal i rapporten, der viser, at personer, som ikke går til fodterapi tidligt i sygdomsforløbet, går mere til fodterapi senere, har vi en farlig cocktail. Det betyder med andre ord, at de fattigste diabetikere i Danmark ikke har samme muligheder for at forebygge fodsår og amputationer, som resten af befolkningen’.

’Det er triste tal, når man ved, hvor få skattekroner, der skal til for at betale for en årlig gratis screening af diabetikernes fødder, ligesom vi kender det hos øjenlægen. Det er en meget lille investering, der kan spare samfundet for mellem 150.000- 250.000 kroner pr. fodsår. Eller en halv million i behandlingsudgifter pr. diabetiker, der får foretaget en amputation, for slet ikke at nævne forringelsen af den enkeltes livskvalitet’, siger Tina Christensen.

Knud Bonnet Yderstræde, klinisk lektor og overlæge på Odense Universitetshospital, er enig i, at den forebyggende indsats over for fodsår er vigtig:

’85 procent af de diabetikere, der får en amputation, har forudgående haft et fodsår. Og i løbet af fem år, får 50-70 procent af disse diabetikere et nyt fodsår. Derfor er det vigtigt med en forebyggende indsats, der også støtter patienterne i selv at tage vare på deres fødder’.

At langt fra alle mennesker med diabetes kommer regelmæssigt til fodterapi er i modstrid med Sundhedsstyrelsens anbefalinger om patientforløb for type 2-diabetikere og kliniske retningslinjer for diabetiske fodsår, der siger, at diabetikere skal have undersøgt fødderne af en statsautoriseret fodterapeut en gang om året.

På baggrund af rapportens konklusioner går Danske Fodterapeuter til Folketinget med forslag om gratis screening i kraft af en årlig fodstatus.

Faktabox:

Fakta om fodsår

• Op til 15 procent af alle mennesker med diabetes vil udvikle diabetiske fodsår, som har svært ved at hele (Kilde: sundhed.dk).
  • 70 procent af dem, der har haft et diabetisk fodsår, vil få endnu et fodsår inden der er gået fem år (Kilde: MTV om diabetiske fodsår, Sundhedsstyrelsen 2011)
  • Hver fjerde med et diabetisk fodsår ender med at få en amputation på underben eller lår (Kilde: MTV om diabetiske fodsår, 2011).
  • Efter fem år er halvdelen af de amputerede diabetikere døde (Kilde: MTV om diabetiske fodsår, 2011).

Det koster

• 220,60 kroner pr. gang at screene en diabetikers fødder (110,30 i egenbetaling).
  • Mellem 153.000 og 253.000 kroner at hele et fodsår og mellem 408.000 og 597.000 kroner at behandle et fodsår med efterfølgende mindre eller større amputation (Kilde: Diabetiske fodsår – en medicinsk teknologivurdering, Sundhedsstyrelsen 2011).