På altomfoden.dk kan du finde gode råd om fødder til hele familien. Foto: Istock

Hvornår har du sidst talt med dine fødder?

Altomfoden.dk skal gøre danskerne klogere på deres fødder, så flere kan undgå smerter og bevæge sig uhindret hele livet.

Vidste du, at hård hud kan være et tegn på forkert fodstilling? Og at nedgroede negle kan behandles skånsomt med neglebøjler? Hvis ikke, er du en blandt mange. For danskere har stadig meget at lære om deres egne fødder og hvordan de forebygger fodproblemer og smerter, så de kan give deres fødder et godt liv. Det vil Danske Fodterapeuter gerne bidrage til, og derfor er altomfoden.dk i dag blevet relanceret med ny viden om fødder.

Deler ud af professionel viden
Ambitionen med altomfoden.dk er at være det sted, hvor danskerne bliver klogere på deres fødder og vælger klogt, når de skal have behandlet deres fødder. For det er ikke ligegyldigt, hvor du søger information om fødder.

”Der findes utrolig mange sejlivede råd om fødder, der kan forvirre, når man prøver at finde ud af, hvad man skal gøre ved et fodproblem. Derfor vil vi fodterapeuter gerne dele vores professionelle viden, så flere får adgang til den og flere får mulighed for at få sunde, velfungerende fødder. Vi vil også gerne fortælle folk, at smerter andre steder i kroppen såsom knæ, hofter eller ryg kan stamme fra fødderne, som jo er kroppens fundament”, siger formand for Danske Fodterapeuter, Tina Christensen.

Altomfoden.dk indeholder meget viden om fødder, fodrelaterede sygdomme og behandlinger. Og så vil du ofte kunne finde gode råd om årstidens fodtøj og sæsonprægede fodproblemer såsom fodvorter, fodsved, solbrændte fødder og tør hud. Du vil også møde kendte danskere, som har en særlig relation til deres fødder.

Vil etablere gode vaner
Noget andet, som Danske Fodterapeuter gerne vil introducere, er gode vaner, når man plejer sine fødder. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvordan du klipper dine negle eller fjerner hård hud. Det kan du blive klogere på, når du læser altomfoden.dk.

Du kan også blive klogere på indlæg og hvorfor de kan være løsningen på smerter, der kanaliseres videre til knæ, hofter og ryg, når vi går, løber eller hopper. Smerterne kan forebygges med specialindlæg, som fodterapeuter er specialuddannede i. Specialindlæg konstrueres til hver enkel fod, så indlæggene støtter lige præcis der, hvor problemerne er.

Med altomfoden.dk er det nu nemt at blive klogere på, hvor skoen trykker, hvis du fx døjer med smerter, hård hud eller nedgroede negle.

Fakta om danskernes fødder

• Hver fjerde dansker har ondt i fødderne mindst en gang om ugen
  • 30 procent mænd og 40 procent kvinder går op i deres fødders sundhed
  • Knap 60 procent af forældre går højt op i deres børns fødder
  • 46 procent af danskerne mener, at deres fodsundhed er nogenlunde. 5 procent mener, at den er dårlig.
  • 35 procent af de danskere, der har ondt i fødderne, har det, når de går ture.
Kilde: Undersøgelse af Mediegruppen, september 2021