Kent Kristensen, lektor i sundhedsjura på Syddansk Universitet, får Årets Fod 2020 for at kaste lys over huller i patientsikkerheden i kommunale sundhedstilskud. Foto: Jørgen True

Lektor i sundhedsjura, Kent Kristensen, modtager Årets fod 2020

Kent Kristensen, lektor i sundhedsjura på Syddansk Universitet, har modtaget Årets Fod 2020 for at gøre opmærksom på, at der er huller i patientsikkerheden i kommunale sundhedstilskud, som kan have konsekvenser for borgerne.

Huller i patientsikkerheden finder man blandt andet i kommunale tilskud til psykolog og fodbehandling. Her følger der ikke automatisk patientsikkerhed med, fordi det ikke er et krav, at behandlingen sker hos en statsautoriseret sundhedsperson og dermed i regi af sundhedsvæsenet. Problemet opstår, fordi kommunale tilskud til psykolog og fodbehandling hører under sociallovgivningen og derfor bypasser den beskyttelse, som er implementeret overalt i sundhedsvæsenet. Sådan er det ikke i regionale tilskud, hvor der både stilles krav om autorisation og kvalitet, hvilket betyder, at behandlingen altid finder sted i sundhedsvæsenet.

Kaster lys over et samfundsproblem
”Jeg er utrolig glad for, at Kent Kristensen har taget emnet op og kastet juridisk lys over det samfundsmæssige problem, at nogle sundhedstilskud går under sundhedsvæsenets radar. Det betyder alverden, at en mand, som Kent Kristensen, der er ekspert i sundhedsjura, gør sin stemme gældende og siger det højt op, når han får øje på et problem i det nære sundhedsvæsen”, siger Tina Christensen, formand for Danske Fodterapeuter.

Kent Kristensen får også prisen for sit arbejde med juraen bag sundhedsvæsenets opgaver og for at være med til at uddanne sundhedsfaglige til at forstå det ansvar, der følger med og hvordan man lever op til det.

Grund til se på sikkerheden
”Jeg er meget stolt og beæret over den meget fine pris, jeg har fået. Sundhedsvæsenet er i stor forandring og det, der gælder, fylder meget i hverdagen og på klinikkerne. Og det er vigtigt, at sundhedspersoner kender de regler, der gælder for dem selv. Noget af det, der undrer mig er, at den rette udvikling ikke altid er fulgt med. Der er grund til at se på, om det kan være rigtigt, at den sikkerhed, patienterne blev garanteret dengang fodterapeuter blev statsautoriserede, skal afhænge af, om en ydelse er givet efter sociallovgivningen eller sundhedsloven. Det er en god og vigtig debat, der ikke bare har betydning for fodterapeuter, men også for patienterne. Og det er en debat, som andre foreninger vil kunne have gavn af at tage”, siger Kent Kristensen, lektor i sundhedsjura på Syddansk Universitet.

Om Kent Kristensen
Lektor i Sundhedsjura på Syddansk Universitet
Ph.d. fra Syddansk Universitet i 2010.
Forfatter til bogen Sundhedsjura og en lang række kapitler i andre bøger og artikler.
Sidder i Lægeforeningens Lægeansvarsudvalg.
Uddannet cand.scient.pol.

Hvad er Årets Fod
Danske Fodterapeuter overrækker Årets Fod til en person eller en organisation, der har sat fokus på fødder. Det kan blandt være gennem sit erhverv eller som fortaler for et emne, der har indflydelse på fødder eller fodsundhed.
Årets Fod 2020 materialiserer sig med en skulptur, der er skabt af glaspuster Nanne Backhaus Brown fra Glassmedjen i Hundested. Healing Center

Tidligere modtagere af Årets Fod
2019: Ishøj Kommune
2018: Steno Diabetes Center Copenhagen
2017: Bodil Kornbek og Per Seerup Knudsen, Socialdemokratiet i Region Hovedstaden
2016: Mette Abildgaard, gruppeformand, Det Konservative Folkeparti
2015: Klaus Kirketerp, overlæge, Copenhagen Wound Healing Center
2014: Region Syddanmark
2013: Johnny Frøkjær, overlæge, Odense Universitetshospital
2012: Peter Lotinga, medlem af Slagelse Byråd
2011: Finn Bojsen-Møller, lektor, dr.med.

Danske Fodterapeuter er samlingspunktet for statsaut. fodterapeuter i Danmark. Foreningen varetager medlemmernes faglige, juridiske og økonomiske interesser.

Danske Fodterapeuter er desuden medlemmernes talerør i medierne, blandt samarbejdspartnere og i relevante politiske fora.  Foreningen har eksisteret siden 1932.