Mød os på Folkemødet

Mød os på Folkemødet

I Det Fælles Sundhedstelt på Folkemødet finder du Danske Fodterapeuter, hvor du vil kunne høre debatter og besøge stande – alt sammen for at øge lighed i sundhed.

Hvor der er folk, er der fødder. Og hvor der er fødder, er der noget, der kan gøres bedre. Derfor er Danske Fodterapeuter med til Folkemødet, hvor organisationen igen i år har flere hjertesager på programmet. Denne gang med 30 frivillige, der vil repræsentere de 1800 medlemmer, der hver dag arbejder for danskernes fodsundhed.

Tilskud uden sikkerhed
En af hjertesagerne i år er kommunernes tilskud til fodpleje, som gives uden at stille krav til de behandlere, der giver borgerne fodpleje. Det betyder, at der gives tilskud til ikke-autoriserede behandlere, uden patientsikkerhed og minimumskrav til behandlingen. Det mener tre ud af fire danskere er forkert. Og Danske Fodterapeuter mener, at manglen på minimumskrav lader borgerne i stikken, fordi de tror, at de er i trygge hænder. En af årsagerne til dette er, at kommuner og befolkningen ikke kender forskellen på en fodterapeut og en ikke-autoriseret behandler, hvilket Danske Fodterapeuter har sat sig for at tydeliggøre.

Fodterapi forebygger fodsår
En anden hjertesag, som har været på Danske Fodterapeuters politiske dagsordenen i mange år, er behovet for at forebygge diabetiske fodsår. Det er den alvorligste og dyreste senkomplikation ved diabetes, som kan ende med amputation og død. Og selvom vi ved, at regelmæssig fodterapi kan forebygge fodsår, får to ud af tre mennesker med diabetes stadig ikke risikovurderet deres fødder hos en fodterapeut. Det er på trods af, at Sundhedsstyrelsen anbefaler det, og at lægerne skal henvise diabetespatienter til fodterapeut.

Ikke et Folkemøde uden fodtjek
Udover en masser gode tanker og forslag, tilbyder Danske Fodterapeuter også noget helt konkret. Traditionen tro vil man kunne få et fodtjek af sine trætte folkemødefødder og få nogle bud på, hvordan man passer bedre på fødderne. Derfor er der fodtjek hver dag – med et politisk twist.

Jeopardy i fodperspektiv
Kom og test dig selv i din viden om fødder og fodpolitik, når folk fra politiske organisationer og styrelser er på slap line i Fodpolitisk jeopardy. Mens du drikker en kold fadøl, kan du grine med, når quizzen løber af stablen med pivedyr og pakker med fodlakridser, der flyder gennem luften.

Danske Fodterapeuters program

Torsdag den 15. juni
Kl. 17.20-18.40: Fodtjek - din egen fodpolitik.
kl. 19.10-22: Kom og mød Det Fælles Sundhedstelt.

Fredag den 16. juni
Kl. 9-10: Fodtjek - er det farligt at være fod i Danmark?
Kl. 10.30-11: Fodtjek - diabetes
Kl. 15-15.45: Fodpolitisk jeopardy (I FTFa´s telt på Kæmpestranden)
Kl. 17.20-18.40: Fodtjek - fødder i et nært sammenhængende sundhedsvæsen

Lørdag den 17. juni
Kl. 9-10: Fodtjek - også i kommunerne
Kl. 10.30-11: Debat om social ulighed i sundhedsjunglen
Kl. 17.20-19: Fodtjek - offentligt tilskud uden patientsikkerhed.

Søndag den 18. juni
Kl. 9-13: Fodtjek – træk et træls fodfakta!

Du finder os i Det Fælles Sundhedstelt på Kæmpestranden J42.