Besøgende på Fodens dag får fødderne skannet og undersøgt for fejlstillinger, der kan give smerter i ryg, hofter og knæ.

Ny undersøgelse: Danskernes fodsundhed halter

Passer du godt på dine fødder? Det er der en god sandsynlighed for, at du ikke gør. En ny undersøgelse fra Danske Fodterapeuter viser, at danskernes egen idé om deres fodsundhed ikke stemmer overens med virkeligheden.

Hver fjerde dansker har ondt i fødderne hver dag eller en gang om ugen, mens hver femte har ondt en gang om måneden. Alligevel vurderer 77%, at de går op i deres fødder. Det viser en ny undersøgelse fra Danske Fodterapeuter.

De besøgende hos fodterapeuter i dag er typisk sportsaktive, ældre eller personer med diabetes eller andre fodrelaterede sygdomme. Derfor besluttede Danske Fodterapeuter at undersøge, hvordan fodsundheden står til hos den almene dansker. Det mundede ud i en repræsentativ undersøgelse foretaget af Userneeds, hvor 1.000 danskere har svaret på spørgsmål om deres fodsundhed.

– Vi havde en antagelse om, at mange danskere aldrig har besøgt en fodterapeut, selvom de fleste kan få behov for det en gang i mellem. Vi havde også en stærk idé om, at mange går rundt med fodproblematikker, som de aldrig får gjort noget ved, fortæller Tina Christensen, der er formand for Danske Fodterapeuter.

De antagelser viser sig nu at blive bekræftet. Over halvdelen af danskerne har ikke være til fodterapeut, og udover de hyppige smerter i fødderne, så viser undersøgelsen også, at halvdelen lider af hård hud eller hælrevner.

– Hård hud, hælrevner og smerter i fødderne er tegn på, at der er noget galt. Det bør du reagere på og gå til fodterapeut, ligesom du går til tandlægen, når du har tandpine. Men faktisk viser undersøgelsen, at kun halvdelen af de danskere, der har hård hud og hælrevner går til fodterapeuten med det. Det kan vi fodterapeuter heldigvis hjælpe dem med at behandle og forebygge, forklarer Tina Christensen, som påpeger, at det ikke er en løsning at file den hårde hud væk, da det kun forværrer problemet og ikke gøre noget ved årsagen.

En del af sundhedsvæsenet

Undersøgelsen viser også, at cirka halvdelen af danskerne ikke er klar over, at fodterapeuter er en del af sundhedsvæsenet. Så mens lægen, tandlægen og fysioterapeuten hyppigt bliver besøgt som en del af den almene sundhedspleje, så bliver fødderne glemt.

– Dine fødder er det fundament, der bærer din krop hver dag. Har du fejlstillinger eller andre udfordringer med dine fødder, svarer det til, at dit fundament skrider, og det kan udvikle sig til smerter og problematikker i ryg, hofter og knæ, hvis du ikke gør noget. Derfor er det vigtigt, at flere danskere bliver klar over, hvor vigtigt det er at tage sig af sine fødder, og at de kan få hjælp hos en statsautoriseret fodterapeut, som er en del af det danske sundhedsvæsen, siger formanden.

Danske Fodterapeuter arbejder i forvejen på at skabe mere fokus på fodsundhed. Torsdag den 16. september 2021 er der Fodens dag, hvor du kan sende dine fødder til syn og få en gratis status på, hvordan det står til med dine fødder. Du behøver ikke at tilmelde dig, men skal blot møde op. Du kan se listen med arrangementer her: ipaper.fodterapeut.dk/FodensDag/ArrangementerpFodensDagden16september2021

Danske Fodterapeuter er samlingspunktet for alle statsaut. fodterapeuter i Danmark. Foreningen varetager medlemmernes faglige, juridiske og økonomiske interesser.

Stort set alle statsautoriserede fodterapeuter er organiserede i Danske Fodterapeuter, og langt størstedelen af de cirka 1800 medlemmer er selvstændigt erhvervsdrivende.

Danske Fodterapeuter forhandler overenskomst med den offentlige sygesikring på medlemmernes vegne og er medlem af FTF og Sundhedskartellet.

Danske Fodterapeuter er desuden medlemmernes talerør i medierne, blandt samarbejdspartnere og i relevante politiske fora. Foreningens medlemsblad er Fodterapeuten. Foreningen har eksisteret siden 1932.