Glæde fører til en bedre bundlinje

Glæde og succes hænger uløseligt sammen. Når vi er glade, er vi mest effektive, mest  kreative, mindre syge og vi lever længere. Glæde gør os i stand til at yde vores bedste. Det viser hjerneforskning og biologien, siger tv-vært og journalist Mikael Kamber. Denne viden kan blive en konkurrencefordel hos de virksomheder, der tager denne viden til sig og formår at bruge den.

Vores viden om, hvad glæde og positivitet betyder for vores evne til at præstere, kan gøre hele forskellen for en virksomhed, mener Mikael Kamber.

”En virksomhed, der er præget af en positiv kultur, har langt større chancer for succes end en virksomhed, der bygger på magtudøvelse, frygt og trusler. Glæden bliver dermed en konkurrencefordel. Oven i købet en voksende en af slagsen, fordi vi lever i en verden, hvor evnen til at tænke kreativt og hurtigt bliver mere og mere afgørende,” siger Mikael Kamber.

Videnskabeligt dokumenteret
Langt de fleste mennesker er drevet af positive følelser. Det er veldokumenteret i videnskabelige undersøgelser. I 2005 afsluttede amerikanske forskere et projekt omkring sammenhængen mellem lykke og succes på baggrund af svar fra 275.000 personer.

”Resultaterne fra undersøgelsen viser, at mennesker med overvægt af positive følelser klart har bedre chancer for at få succes end mennesker, der er præget af negative følelser. Lykkelige mennesker er mere effektive og kreative på arbejdet, de har nemmere ved at omgås andre mennesker, de har mere energi, og de får højere stillinger og mere i løn. De lever endda længere,” siger Mikael og fortsætter: ”Det er de samme mekanismer, der gælder for en virksomhed. Positive følelser som glæde og begejstring løfter virksomhedens innovation, effektivitet og konkurrenceevne. En positiv stemning i virksomheden fører til en bedre bundlinje.”

Ifølge Mikael Kamber handler det dog ikke om at skabe en kultur i virksomhederne, hvor alle er halleluja-glade og giver hinanden high-fives hele tiden. Det handler heller ikke om at forbyde kritik,
uenighed og diskussioner.

”Man må gerne have en dårlig dag eller være ked af det. Det er også afgørende for enhver virksomhed, at der bliver sagt nej på rette tid og sted. Men grundstemningen skal være positiv,” siger Mikael Kamber.

Vi er bedst, når vi er glade
Mikael Kamber var kun 10-11 år gammel, da det stod klart for ham, at vi er bedst, når vi er glade. Efter at have set på sin far smadre sit levebrød på lossepladsen med en forhammer, spurgte han ”hvad er det egentlig, du laver, far?”. ”Jeg gider ikke mere” var svaret, som Mikael fik fra sin far.

”Min far lærte mig, at det er vigtigt at være glad for det, man laver. Er man ikke det, må man tage sig selv alvorligt nok til at finde noget andet at lave. Positive følelser som glæde og begejstring er det brændstof, der gør en nysgerrig nok til at gøre noget andet end det, andre gør. Og denne viden kan være afgørende for virksomheder og deres succes,” slutter Mikael Kamber.

Oplev Mikael Kamber
Torsdag d. 3. oktober gæster Mikael Kamber HR-messen Træfpunkt Human Resources 2013, som afholdes onsdag d. 2. oktober og torsdag d. 3. oktober 2013 i Øksnehallen i København. HR-ansvarlige og andre interesserede kan gratis opleve Mikael Kamber på Power Corner kl. 11.00. I foredraget ”Vi er bedst, når vi er glade” giver Mikael Kamber eksempler fra succesrige
virksomheder og organisationer, fra forskningen i menneskers adfærd og fra sin egen løbebane. Du får indblik i, hvordan glæde og positiv energi opstår, og hvordan man får den til at smitte. Foredraget er fyldt med humor og aha-oplevelser, en række meget anvendelige huskeregler og praktiske værktøjer.

For mere information, venligst kontakt:
Mikael Kamber, 30 10 01 02 eller mikael@kamber.dk
Marie Korsgaard, Communication Manager, DANSK HR, 86 21 61 11 eller mko@danskhr.dk

Om Træfpunkt Human Resources
Træfpunkt er Danmarks største og mest velbesøgte HR-messe. Messen arrangeres af DANSK HR (tidligere PID–Personalechefer i Danmark) i samarbejde med IBC Euroforum. Her kan HR-folk opleve de nyeste tendenser inden for HR hos de mere end 140 udstillere. Med udgangspunkt i messens temaer innovativ forandringsledelse og effektiv efteruddannelse kan besøgende høre om den nyeste forskning og erfare, hvordan de bedste eksperter på området arbejder samt opleve sjove og energiske indlæg fra nogle af Danmarks bedste foredragsholdere.

• konkurrencefordel
  • bundlinje
  • hr træf
  • hr messe
  • træfpunkt
  • personalechefer i danmark
  • human resources
  • mikael kamber
  • dansk hr

DANSK HR er Danmarks største forening og faglige netværk for HR-direktører, HR-chefer, HR Business Partners, HR-ansvarlige og HR-konsulenter.

DANSK HR's formål er at varetage interesserne for danske HR-chefer og andre HR-ansvarlige
fra både den private og offentlige sektor samt andre personer, som arbejder med HR-området.

Hos DANSK HR arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af Human
Resource ansvarlige.

DANSK HR’s kerneområder i forhold til medlemmerne er formidling af HR-viden, HR-netværk
og HR-rådgivning.

DANSK HR udgiver erhvervstidsskrifterne HR-chefen, Ledelse i Udvikling, HR guiden og
Ledelse  og Udvikling, ligesom vi hvert år arrangerer Danmarks største HR-messe, Træfpunkt Human Resources.

DANSK HR har ca. 1000 medlemmer.