headspace åbner på Frederiksberg

Flere og flere børn og unge trives ikke godt i det daglige. Forventningspres, angst og mobberi er velkendte problematikker hos mange børn og unge i alderen 12-25 år.

Derfor skabte det stor glæde, da det i forbindelse med budgetforhandlingerne på Frederiksberg lykkedes at få afsat midler til opstart og drift af en lokal afdeling af headspace – et rådgivningsiniativ, der på nuværende tidspunkt tæller 18 afdelinger i Danmark. Glæden ved at kunne skabe et lokalt headspace på Frederiksberg er stor hos Gunvor Wibroe, socialordfører for Socialdemokratiet på Frederiksberg, der er den ene af initiativtagerne i forhold til at få headspace til Frederiksberg.

”Jeg er enormt glad og stolt. Det sidste halvandet år har vi haft et meget stærkt ønske om at starte et headspace op på Frederiksberg. Børn og unge, der har det svært i livet, har krav på at få alt den hjælp, de overhovedet kan, og den opgave kan headspace fra 2019 være med til at løse her på Frederiksberg”, siger Gunvor Wibroe.

Vi har klare ambitioner
Det seneste skud på headspace-stammen skal ligge på Frederiksberg og åbner næste år. Her skal børn og unge kunne komme anonymt og få og støtte og hjælp til stort og småt, alt fra kærestesorger til kaotiske tanker og selvskade. Der stilles ingen krav til de unge, og alt foregår på deres præmisser og i deres tempo.

”Vi har klare ambitioner om, at denne nye ungerådgivning kan hjælpe og løfte mange børn og unge i kommunen, der har brug for nogen at tale med. Og alle børn og unge, der har brug for hjælp, er meget velkomne til at kigge forbi”, fortæller Gunvor Wibroe.

I Det Sociale Netværk, der står bag landets headspaces, er man også glad for, at Frederiksberg har besluttet sig for at få et headspace til byen.

”Det her er et rigtigt vigtigt skridt, vi ved, hvor meget det betyder for de unge at have et fysisk frirum, hvor de kan komme og tale om deres problemer, på deres præmisser, uden journaler og henvisninger. Det har vi set rundt omkring i landet, at der er et behov for, og med samarbejdet med Frederiksberg Kommune får vi taget et skridt i den rigtige retning i forhold til at kunne hjælpe alle børn og unge i og omkring Frederiksberg”, siger direktør i Det Sociale Netværk/headspace Danmark Trine Hammershøy.

For yderligere information kontakt:

Presse- og kommunikationskonsulent
Laurids Bæk Simonsen
Mail: lbs@detsocialenetvaerk.dk

• frederiksberg

• Frederiksberg Kommune

headspace er et gratis rådgivningsinitiativ for unge mellem 12 og 25 år.Det er drevet af mere end 450 frivillige på landsplan og få fastansatte i samarbejde med staten, kommunerne, private fonde og virksomheder. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på de unges præmisser, og der er ingen ventetid eller journaler.

I headspace kan unge komme direkte fra gaden og tale med ungerådgivere. Det kan være anonymt og er gratis og uforpligtende. Der er også mulighed for at chatte eller kontakte headspace via mail og telefon.

De seks første headspace blev etableret i september 2013 i Rødovre, Roskilde, København, Odense, Horsens og Aalborg. Hermed kan headspace den 14. september fejre sin 5-års fødselsdag.

Derudover findes headspace i Aabenraa, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Gentofte, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Hvidovre og Fredericia.