headspace Rødovre fylder fem år – tusindvis af samtaler med unge

Alt for mange børn og unge føler sig stresset og kæmper med dårligt mentalt helbred.

Det kender man til i headspace Rødovre, hvor man siden den 14. september 2013 har hjulpet, støttet og haft 3000 samtaler med børn og unge om alt fra kærestesorger og konflikter til tanker om uddannelse, arbejde og psykiske problemer.

I det seneste år har især forventningspres, usikkerhed, manglende selvtillid og stress i hverdagen og på uddannelsesinstitutionerne været nogle af de primære årsager, der har fået de unge til at gå over tærsklen til headspace Danmarks første rådgivningscenter.

”Vi ser ofte unge, især piger, som føler, at de ikke er gode nok. Som ikke kan leve op til egne og andres forventninger. Det er unge, der føler sig presset af at gøre alt godt nok – om det så er i uddannelse, overfor deres forældre eller at være en god veninde. De savner nogen at tale med, som de ikke skal passe på, og hvor de kan være sig selv”, fortæller centerchef Mette Søndergaard fra headspace Rødovre.

Det første halvår af 2018 viser, at flere og flere unge har fået øjnene op for headspace. Der har gennemsnitligt været flere besøgende.

”Vi er altid med, hvor det giver mening og deltager i lokale arrangementer. Vi er ude på skoler og uddannelsesinstitutioner og har et godt samarbejde med kommunen, andre fagfolk, andre lokale initiativer og personale i psykiatrien, som vi håber, at vi kan bygge videre på. Det har jo gjort, at de unge har fået øjnene op for headspace,” fortæller Mette Søndergaard.

Oftere unge kvinder
I 2018 er næsten 3 ud af 4 af de unge, der kommer i headspace unge kvinder, og mere end halvdelen er mellem 12 og 18 år, mens lidt under halvdelen er mellem 19 og 25 år.

”Det er jo ofte unge, der har det for dårligt til at få hverdagen til at hænge sammen, men som er for raske til at få hjælp, støtte eller sågar behandling et andet sted. Her bliver headspace den livline, det initiativ, der holder hånden under dem og som hjælper til, at de kan komme videre og få styr på deres tanker”, fortæller Poul Nyrup Rasmussen, der er protektor for Det Sociale Netværk/headspace Danmark.

Fødselsdagsfejringen sker fredag den 14. september fra kl. 14 på Tårnvej 97 i headspaces lokaler. Der vil være tale ved både Poul Nyrup Rasmussen og borgmester Erik Nielsen. Det er muligt for pressen at deltage.

For yderligere kommentarer kontakt presse- og kommunikationskonsulent Laurids Bæk Simonsen på 2283 3692/lbs@detsocialenetvaerk.dk.

• Hovedstaden

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Blandt andet headspace.

headspace er et gratis rådgivningsinitiativ for unge mellem 12 og 25 år. Det er drevet af mere end 450 frivillige på landsplan og få fastansatte i samarbejde med staten, kommunerne, private fonde og virksomheder. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på de unges præmisser, og der er ingen ventetid eller journaler.

I headspace kan unge komme direkte fra gaden og tale med ungerådgivere. Det kan være anonymt, og det er gratis og uforpligtende. Der er også mulighed for at chatte eller kontakte headspace via mail og telefon.

De seks første headspace blev etableret i september 2013 i Rødovre, Roskilde, København, Odense, Horsens og Aalborg. Derudover findes headspace i Aabenraa, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Gentofte, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Hvidovre og Fredericia.