headspace Odense åbner i nye lokaler

Fredag den 27. oktober holder headspace Odense åbent hus for unge, samarbejdspartnere og andre interesserede i de nye lokaler på Jernbanegade. Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel er blandt gæsterne.

Efter to gode år på Klosterbakken er headspace Odense og de to tilknyttede initiativer VærDig og Face It nu flyttet ind i nye lokaler, der er centralt placeret i Odense.

Derfor inviterer ansatte og frivillige til åbent hus fredag den 27. oktober på Jernbanegade 3, 4. sal fra klokken 13.00-15.00.

En af gæsterne ved åbent hus-arrangementet er Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (A).

”headspace er et enestående eksempel på, hvordan fællesskab, og det at have nogen at tale med, gør en forskel for unge mennesker, der kæmper med psykisk sårbarhed”, siger han.

Peter Rahbæk Juel vil i forbindelse med besøget overrække resultatet af sit fantastiske projekt Karmarunner Odense – et motionsfællesskab, hvor odenseanere hver tirsdag siden foråret har snøret løbeskoene og har sat fokus på psykisk sårbarhed ved at samle penge ind til blandt andet headspace Odense.

”Flere og flere børn, unge og voksne bliver ramt af psykisk sårbarhed. Mange taler ikke om deres udfordringer, fordi psykisk sårbarhed og psykisk sygdom stadigvæk er tabubelagt. Derfor er det vigtigt, at vi er her for hinanden ved at gøre det acceptabelt at tale højt og åbent om psykiske udfordringer. Det er blandt andet formålet med Karmarunner Odense. Samtidig har vi i Karmarunner Odense løbet og gået penge ind til blandt andet headspace Odenses arbejde. Jeg er faktisk lidt stolt over, at vi nu er kommet så langt, at vi kan dele penge ud til headspace Odense”, siger Rahbæk Juel.

headspace Odense har siden åbningen i sensommeren 2013 været i kontakt med mere end 1700 børn og unge og har hjulpet dem med alt fra kærestesorger og konflikter til kaotiske tanker og psykiske problemer.

I headspace Odense har man desuden to særlige initiativer tilknyttet. I VærDig har unge mulighed for at få råd og støtte til problemer omkring krop, kost og motion, der skal sikre, at færre udvikler en spiseforstyrrelse. Og i Face It får unge med misbrugsproblemer hjælp til at håndtere tanker og begyndende stofpsykoser. Begge tilbud bygger på headspaces filosofi om åben, gratis og fortrolig rådgivning.

Fakta om headspace
headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen fra 12-25 år, der er drevet af mere end 450 frivillige på landsplan og få fastansatte. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på den unges præmisser, og der er ingen ventetid og journaler.

Siden starten i 2013 har headspace været i kontakt med mere end 27.000 unge. Udover headspace Odense findes headspace i Aabenraa, Aalborg, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Horsens, Hvidovre, København, Roskilde og Rødovre, og i begyndelsen af november åbner et nyt headspace i Gentofte.

I headspace kan unge komme direkte fra gaden og gratis tale med ungerådgivere. Der er også mulighed for at chatte eller kontakte headspace via mail og telefon. Læs mere på www.headspace.dk

For yderligere information kontakt Mie Brandstrup, pressemedarbejder i Det Sociale Netværk/headspace Danmark på 2597 2204 eller mib@detsocialenetvaerk.dk

• headspace
  • odense
  • unge
  • sundhed
  • psykisk sårbarhed
  • mental sundhed
  • psykisk sårbar
  • frivilligt arbejde
  • frivillighed
  • forebyggelse
  • børn & unge

Det Sociale Netværk blev etableret i 2009 af tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen, der nu er protektor for foreningen. I dag er formanden Benedikte Kiær (K), der til dagligt er borgmester i Helsingør.

Foreningen Det Sociale Netværk arbejder for at være en stærk stemme og skabe bedre vilkår for psykisk sårbare og deres pårørende, og at samfundet i stigende grad fokuserer, inkluderer og accepterer psykisk sårbare.

Det Sociale Netværk står for en lang række projekter, der primært hjælper børn og unge, men fokus er også pårørende og psykisk sårbare. Det Sociale Netværk står bag initiativet headspace, der i dag findes i 16 forskellige byer, og som yder uvildig rådgivning til børn og unge mellem 12-25, der savner nogen at tale med. headspace er båret af frivillige. Her er ingen journaler, du kan være anonym og ingen problemer er for store eller små.