Rådgivningsinitiativet headspace åbner i Gentofte

Den 2. november sker der noget helt nyt i Gentofte, når ungerådgivningen headspace kommer til byen for at give børn og unge mellem 12 og 25 år flere muligheder for nogen at tale med om de store såvel som de tilsyneladende små problemer.

”Det glæder os, at headspace nu også åbner i Gentofte. Vi ser dette som en god og naturlig opfølgning i Gentofte Kommunes ungepolitik, som er udviklet af unge fra Gentofte Kommune i tæt dialog med politikere, og hvor der bl.a. blev peget på, hvor der er behov for at gøre en ekstra indsats. Dette sker nu bl.a. gennem headspace, som giver alle unge endnu en mulighed for let adgang til rådgivning og opbakning, når ungelivet er svært,” siger borgmester i Gentofte, Hans Toft, (K)om åbningen.

Siden 2013 har headspace hjulpet børn og unge landet over med alt fra kærestesorger og konflikter til kaotiske tanker og psykiske problemer. Initiativet forsøger at fremme de 12-25-åriges mentale helbred, og det har man indtil videre haft store succes med.

Rapporter fra Økonomer Uden Grænser og det økonomiske konsulenthus Incentive viser, at der er et stort potentiale i at investere i headspace. For hver krone får man syv igen. Det skyldes, at headspace blandt andet formår at fastholde sårbare unge i job- og uddannelse og hjælper i forhold til deres psykiske problemer. Derudover er der også store penge at spare på udgifter til det etablerede system i form af læger, psykologer og indlæggelse eller behandling i psykiatrien.

Og der er god grund til at gøre noget. De seneste år har flere undersøgelser vist, at antallet af unge, der kæmper med psykiske problemer, er voksende. Flere og flere får angst, depressioner og føler sig stressede, og flere og flere unge giver udtryk for, at de mistrives, at de skader sig selv, og at de har lavt selvværd.

”Vi er glade for, at Gentofte har valgt at satse på headspace. Forebyggelse baseret på frivillighed er vejen frem, og vi glæder os til at gøre en forskel for børn og unge i Gentofte”, siger protektor i Det Sociale Netværk, der står bag headspace Danmark, Poul Nyrup Rasmussen.

Frivillighed gør en forskel

Det unikke ved headspace er, at rådgivningen i headspace primært er baseret på frivillighed, hvilket man har gode erfaringer med i de allerede eksisterende 16 headspaces rundt om i Danmark.

”Vi har set, at vi med vores frivillige kan gøre en stor forskel for de unge. I headspace får de unge mulighed for at tale om lige de tanker og problemer, som den unge går med på deres præmisser. Der er ingen journaler, intet tidspres og man kan være anonym, hvis man ønsker. Det skaber en tryghed og et frirum, hvor de unge kan åbne op og tage hul på de tunge tanker, som de går rundt med”, fortæller Christian Lund, der bliver centerchef i headspace Gentofte.

Etableringen af headspace Gentofte ligger godt i tråd med kommunes udspil En Ung Politik, der blev vedtaget i maj 2016, og som blev udviklet i et samarbejde mellem unge og politikere, hvor der netop blev peget på, at den tidlige forebyggelse var vejen frem.

Lige nu er headspace ved at gøre lokalerne på Hellerupvej 24 klar og er gået i gang med at rekruttere frivillige, der bliver uddannet til at rådgive de unge. Det kan du læse mere om på headspaces hjemmeside. Åbningsreception finder sted torsdag den 2. november fra kl. 15.30 – 17.00, og alle interessenter er velkomne. Her vil borgmester Hans Toft (K) og protektor for headspace Poul Nyrup Rasmussen holde taler.

Fakta om headspace

Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen fra 12-25 år, der er drevet af mere end 450 frivillige på landsplan og få fastansatte. I headspace er ingen problemer for store eller små, alt foregår på unges præmisser, og der er ingen ventetid og journaler.

Siden starten i 2013 har headspace været i kontakt med mere end 27.000 unge. Udover headspace Gentofte findes headspace i Aabenraa, Aalborg, Albertslund, Ballerup, Billund, Esbjerg, Greve, Helsingør, Herlev, Herning, Horsens, Hvidovre, København, Odense, Roskilde og Rødovre.

I headspace kan unge komme direkte fra gaden og gratis tale med ungerådgivere. Der er også mulighed for at chatte eller kontakte headspace via mail og telefon. Læs mere på www.headspace.dk.