300 hjemløse holdt julefrokost på Oslobåden

Den røde løber om bord på Oslobåden var i dag rullet ud til ære for knap 300 københavnske hjemløse, som holdt deres helt egen ”firmajulefrokost” på skibet. Og det var en sand fest med mætte og glade deltagere. Julefrokosten var arrangeret af DFDS Seaways i samarbejde med Missionen blandt Hjemløse.

Firmajulefrokoster og sociale sammenkomster er et fast og naturligt indslag for de fleste danskere i julemåneden. Men for hjemløse hører det til sjældenhederne, at man kan samles omkring et veldækket bord, blive serviceret af tjenere og glemme hverdagens trængsler for en stund. Det skete i dag for knap 300 københavnske hjemløse, som var inviteret til julefrokost på Oslobåden.

Efter at være blevet hentet i 7 rummelige busser på Missionen blandt Hjemløses herberger og væresteder rundt omkring i byen gik de forventningsfulde gæster om bord på skibet PEARL SEAWAYS, hvor menuen stod på julebuffet, live musik og gaveregn. I gaveposerne gemte der sig tandbørster, deodoranter, lommekamme og juleknas, mens Signal stillede op med hel tøjbod, hvor de hjemløse kunne vælge tre stykker lækkert, nyt tøj. Oslobådens egne ansatte arbejdede gratis på dagen.

”I et rigt land som Danmark bør der være overskud til, at selv de dårligst stillede kan få sig en anstændig jul. Og dette arrangement er vores bidrag til at skabe en mere tålelig december for udsatte mennesker. Det er fantastisk at mærke den utrolige glæde og varme, vi møder fra de hjemløse. Det luner helt ind i den inderste hjertekrog, og gør personalet på skibet meget glade og stolte. Vi får tusindfold juleglæde igen”, siger Carsten Røjgaard, Country Manager i DFDS Seaways.

”Under højtiderne bliver hjemløse ekstra opmærksomme på deres situation, og mange mærker en gnavende ensomhed. Vi er meget taknemmelige for, at DFDS Seaways giver vores brugere en ”firmajulefrokost”, som brugerne har døbt den. Der er i høj grad brug for hjertevarme gerninger i en tid, hvor antallet af særligt de unge hjemløse er stigende, siger Gitte Frydensbjerg, konstitueret sekretariatsleder hos Missionen blandt Hjemløse.

De hjemløses julefrokost var arrangeret i samarbejde med organisationen ”Missionen blandt Hjemløse”, der blandt andet står bag ”Mændenes Hjem” på Istedgade og ”Kollegiet” på Gammel Køge Landevej i Valby. Arrangementet fandt sted for tredje år i træk. Ifølge Carsten Røjgaard er julefrokosten blevet en fast tradition, og at den er populær viser årets deltagerantal på knap 300 deltagere. Det er en stigning på knap 70% i forhold til i fjor.

Sponsorer

Julefrokosten støttes af DFDS Seaways’ leverandører og andre virksomheder. Al maden er doneret af Kødgrossisten, HKI Ost, AB Catering, Fiskehallen Gilleleje, CH Interfrugt, C&E Gastro og Kraemer Maritime (Oslo). Tøj, tandbørster, deodoranter, juleknas, frugt med mere er doneret af Signal, Sæther Nordic, Gourmet Collection, Nygaard Tønder A/S, Gebr. Heinemann, Lakrids by Johan Bülow, Brünner og Master Food.

NettBuss har sponseret bustransporten.

• Sociale spørgsmål

• missionen blandt hjemløse
  • dfds
  • julefrokost
  • hjemløse

DFDS er Nordeuropas største kombinerede rederi- og logistikvirksomhed.

DFDS Seaways driver et netværk af 25 ruter med 50 fragt- og passagerskibe, mens DFDS Logistics tilbyder transportløsninger i Europa med trailere, containere og jernbane.

DFDS har 5.100 medarbejdere i 20 lande og en omsætning på 12 mia.kr. Selskabet blev grundlagt i 1866, har hovedkvarter i København og er noteret på NASDAQ OMX København.

Gert Jakobsen

Pressekontakt Informationschef +45 2440 0043