De danske raffinaderier vil i de kommende år omstille deres produktion til mere og mere VE, og den praktiske håndtering af VE brændstoffer på lagerne og i distributionen kan også håndteres uden problemer. Fotograf Michael Kidmose

Drivkraft Danmark til rundbord med statsministeren om en grønnere luftfart

Direktør for Drivkraft Danmark Jacob Stahl Otte var inviteret til rundbordssamtale om den grønne omstilling af luftfarten og alt det branchen med sine raffinaderier, lagre og distribution kan bidrage med allerede på kortere sigt.

Torsdag den 20. januar var Drivkraft Dannmark ved direktør Jacob Stahl Otte inviteret til rundbordssamtale i Københavns Lufthavn om den grønne omstilling af luftfarten.

Rundbordssamtalen havde, foruden Jacob Stahl Otte, deltagelse af statsminister Mette Frederiksen, formand for SF Pia Olsen Dyhr, politisk ordfører i Enhedslisten Mai Villadsen, professor Henrik Wenzel fra Syddansk Universitet, direktør for Københavns Lufthavne Thomas Woldbye og Chief Operating Officer hos SAS Simon Pauck Hansen.

Jacob Stahl Otte gjorde klart, at Drivkraft Danmarks medlemmer er helt klar til at levere til denne afgørende og bundne opgave:

“Målsætningerne er absolut realistiske, og kunne måske endda være mere ambitiøse. Vi kan gøre det enkelt og opnå den nødvendige volumen allerede på kortere sigt. De danske raffinaderier vil i de kommende år omstille deres produktion til mere og mere VE, og den praktiske håndtering af VE brændstoffer på lagerne og i distributionen kan også håndteres uden problemer. “

Der er dog nogle forudsætninger, hvis vi skal lykkes, vurderer Jacob Stahl Otte:

“Det er især vigtigt med solide og langsigtede rammer, der kan sikre efterspørgslen. Vi skal have en massiv udbygning af produktionen af grøn strøm. De danske raffianderier vil få brug for betydelige mængder VE-strøm frem mod 2030 til omstillingen af deres produkter. Der er jo ikke meget sjov ved PtX, hvis den laves på kulstrøm.”

En anden vigtig forudsætning gælder CO2-regneregler for produkterne:

“Regnereglerne skal hurtigt på plads. Alt VE i produktionen af brændstoffer som fx grøn brint skal tælle med i brændstoffernes CO2-regnskaber. Det gør de ikke nu! Og vi kan som branche godt frygte, at reglerne først kommer om flere år. Det vil være gift for udviklingen, uanset om det drejer sig om raffinaderiernes omstilling eller etablering af ny PtX-produktion.”

Læs mere: Raffinaderierne er nøglen til dansk PtX-eventyr