”Hele Danmark er blevet min arbejdsplads”

”Hele Danmark er blevet min arbejdsplads”

Claus Fisker er uddannet personbilsmekaniker og har både arbejdet som møllemontør og traktormekaniker, men de seneste 20 år har han tilbagelagt som trofast medarbejder hos Ejner Hessel A/S.

I starten af 2023 kunne den 48-årige vestjyde fra Ringkøbing fejre 20-års jubilæum. Claus Fiskers rejse i familievirksomheden startede som arbejdende værkfører i Ringkøbing-afdelingen. I dag er han eftermarkedschef for Renault og Ford i hele Danmark - et job som de seneste otte år har budt på mange kilometer på landevejen rundt omkring i landet.

Når Claus Fisker tænker tilbage på sin første tid hos Ejner Hessel A/S er det med glæde og gennem den særlige strøm af minder, man rammes af, når man rejser 20 år tilbage i tiden.

- Jeg var ansat hos Hessel i en kort periode, inden jeg kom tilbage til Volkswagen, hvor jeg blev udlært personbilsmekaniker. Men jeg måtte have gjort et godt indtryk for efterfølgende blev jeg inviteret til samtale hos Peter Hessel og Jørn Jansen til stillingen som arbejdende værkfører hos Hessels afdeling i Ringkøbing. Dengang var afdelingen en mindre en vestpå, men stillingen tiltalte mig, og jeg har så været hos Hessel lige siden.

- Jeg arbejdede til at starte med både på bilerne på værkstedet, men sad også på kontoret i stillingen som arbejdende værkfører. Men som tiden gik, blev jeg mere og mere administrativ i mit arbejde, husker Claus Fisker om sine første år hos Ejner Hessel A/S i Ringkøbing.

Renault kommer til Ejner Hessel A/S

I 2009 bliver Ejner Hessel A/S autoriseret forhandler af det franske bilmærke Renault, og Claus Fisker blev med det samme begejstret for de nye muligheder, beslutningen førte med sig.

- Jeg syntes, at det var en saltvandsindsprøjtning for hele Ejner Hessel, men i særdeleshed for de små forretninger, at Renault kom med. Jeg var begejstret for mulighederne, så jeg satte mig meget ind i Renault, og i 2010 endte jeg faktisk med at undervise i Renault på vores værksteder. Herefter blev jeg garantikoordinator, da der er mange revisionskrav fra importøren på det arbejde, vi udfører, fortæller Claus Fisker.

I 2015 får Claus Fisker en ny mulighed: Han bliver forfremmet til eftermarkedschef for Renault med hele Danmark som ansvarsområde. Det sker i takt med at Ejner Hessel A/S åbner sin første Renault-afdeling på Sjælland.

- Det var en utrolig spændende tid, da vi rykkede til Sjælland og åbnede vores store Renault-afdeling i Albertslund. Jeg brugte mange af ugens timer på at være med til at stable et nyt værksted på benene, lære en masse nye medarbejdere at kende og sikre, at vi levede op til kravene fra importøren. Samtidig skulle jeg selvfølgelig også være til stede i de jyske afdelinger, husker Claus Fisker.

Fra Hjørring til Amager

Efter åbningen i Albertslund kommer yderligere tre Renault-afdelinger til på Sjælland, og da Hessel i foråret 2021 opkøber tre Ford-forretninger i Storkøbenhavn kan Claus Fisker skrive endnu et ansvarsområde som eftermarkedschef for Ford på CV’et. Det betyder endnu flere timer i det sjællandske for vestjyden, som dog trives godt med at være meget på landevejen.

- Jeg synes, at det er utrolig spændende at komme rundt i hele Danmark i løbet af en arbejdsuge. Lige fra det nordligste i Hjørring til det østligste på Amager. Jeg har en god og ærlig dialog med værkførerne, og vi taler åbent om udfordringer, medarbejdere, økonomi og krav fra importøren, samtidig med at vi udvikler på tingene, fortæller Claus Fisker og uddyber:

- Min vigtigste opgave er at udvise ærlighed og være loyal over for vores værkførere. Jeg træder ikke ind i en blazer eller iført spidse sko. Vi er ens, og vi har en fælles opgave, som vi er sammen om at løse hver dag.

Status på 20 års arbejdsliv

Over de seneste 20 år har udviklingen hos Ejner Hessel A/S været stor, og kombineret med en sideløbende udvikling i bilbranchen, stiller den stadig større krav til aktørerne i branchen.

- Jeg er gået fra en lille afdeling i Ringkøbing til at være eftermarkedschef i hele Danmark. Vi har været igennem en stor udvikling. Der er kommet nye mærker til, nye kunder, og brødrene har været utrolig dygtige til at investere i fremtiden, og ikke mindst til at gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt.

- Den flade organisation er nok også en af forklaringerne på mine 20 år i virksomheden. Vi er blevet til en stor forretning, men den drives nærværende, og som om det stadigvæk er en mindre en af slagsen. Det kan jeg rigtig godt lide, og det trives jeg godt i, fortæller Claus Fisker.

Falder snakken på de seneste års udvikling i virket som eftermarkedschef er Claus Fisker også klar i spyttet – især i forhold til, hvad der har været spændende, og hvor der er sket en udvikling hos ham selv.

- Det er klart, at når man som sindig vestjyde pludselig skal kommunikere med de nye sjællandske afdelinger, så er der regionale forskelle. Det har været spændende, udfordrende og sundt for mig at få nye input. Det har været enormt spændende.

- Jeg lykkes med mit arbejde, når vi gør noget godt for kunderne gennem medarbejderne. Det er der, jeg føler, vi gør noget godt, og det har altid været Hessel-DNA, er Claus Fiskers afsluttende bemærkning om hans seneste 20 år i familievirksomheden.