”Her kan man gribe mulighederne”

”Her kan man gribe mulighederne”

I december rundede Thomas Burgemann et skarpt hjørne i sin karriere hos Ejner Hessel A/S. Den rolige og velovervejede sønderjyde har nu været en del af Hessel-familien i 25 år.

Historien om Thomas’ 25 år hos Ejner Hessel A/S er en fortælling om hårdt arbejde, om at gribe mulighederne, når de opstår – og om altid at have en ting for øje: nemlig at passe sit arbejde og gøre sig umage.

Thomas Burgemann blev i 1996 færdiguddannet automekaniker i byen Jels i Sønderjylland hos et lille autoværksted, hvor Thomas lærte at mestre en bred vifte af opgaver. Længe gik der ikke fra afsluttet uddannelse, til at Thomas skiftede til en Toyota-forhandler i Vejen, men skæbnen ville, at Vejen blev et kort ophold på Thomas’ vej.

- Jeg mødte min hustru lige efter, jeg var begyndt i Vejen. Hun kommer fra Herning og ville gerne retur dertil, så derfor bed jeg mærke i, at Ejner Hessel lige havde bygget en ny stor og flot forretning i Herning, og da jeg så den, tænkte jeg: ’her skal jeg arbejde’, husker Thomas.

Aktiv på ny jobmulighed

Daværende værkstedschef Henrik Petersen var dog lidt vægrende over for den unge mands ønske, da der ikke som sådan var planer om at ansætte en mekaniker yderligere.

- Jeg ringede i oktober måned 1997, og Henrik var ikke så nem at overtale. Jeg ringede igen i november og sagde, at nu havde jeg sagt op i Vejen og rykkede til Herning, og så endte det med, at jeg begyndte hos Ejner Hessel i Herning i december 1997.

- Der var en kulturforskel at komme til et stort bilhus, når man var vant til at arbejde med få mennesker. Samtidig var der meget at lave. Dengang havde vi en del med taxaer at gøre og varebiler. Der var et firma inden for Herning Kommune, der hed Aktiv Centeret, som lavede mad til alle ældre borgere inden for kommunen. Hver eneste dag kom der en bil fra dem forbi, hvor der skulle laves noget. Der var et vist pres på de ældre biler, fortæller Thomas Burgemann med en latter, der i sig selv fortæller, at det var en sjov tid dengang i slut 90’erne.

Stor udvikling i branchen

I 2003 var der påbegyndt en større udvikling hos Mercedes-Benz – en udvikling, der gjorde, at Thomas Burgemann tog uddannelsen som diagnosetekniker, hvilket lærte ham at foretage fejlsøgninger på de lidt mere avancerede Mercedes-Benz-biler.

- Der kom en S-Klasse i 1998 og en E-Klasse i 2003. Særligt E-Klassen var noget mere avanceret, end man havde været vant til fra tidligere modeller. I virkeligheden var den periode en forsmag på den bilbranche, vi kender i dag, og der var da også dengang nogle kolleger, der tænkte, om vi nu skulle til at have en computer i hånden i stedet for de værktøjer, vi brugte dengang.

- Jeg brugte de kommende år på at diagnosticere hos Herning-afdelingen, samtidig med at jeg begyndte at hjælpe vores ældre værkfører med administrative opgaver på deltid. En del af arbejdet bestod i garantiopgaver. Det kunne jeg godt lide, særligt på grund af kontakten med kunderne og formidlingen af de opgaver, der skulle laves, fortæller Thomas Burgemann.

Samler kompetencerne

Ejner Hessel A/S var i midten af 00´erne ikke så stor en virksomhed, som mange kender den i dag. Man havde syv afdelinger og ud over Mercedes-Benz også mærkerne Jeep, Chrysler og Dogde.

- Vi fik en dygtig mand ind i Christian Jensen, der startede som værkstedschef i Herning, men som senere blev eftermarkedschef for hele koncernen. Dengang havde vi syv forretninger. Han greb alle mærker, lastbiler og personbiler.

- Vi havde et eftermarkedsseminar hos Mercedes-Benz, og Christian luftede tanken om, at han havde fået lidt for travlt, og at han derfor havde et job til mig. Så jeg blev garantiansvarlig på koncernniveau. Jeg kørte meget rundt til butikkerne og fik en masse kontakt med vores mekanikere og værkførere, kort sagt med alle, der arbejdede med garanti. Det job varetog jeg helt frem til 2015, forklarer Thomas Burgemann.

Gennem årene vækstede Ejner Hessel A/S voldsomt på både antal forretninger og medarbejdere, og derfor besluttede man sig for at samle alt garantiarbejdet i en afdeling i Viborg, og den afdeling har Ejner Hessel A/S stadig den dag i dag.

- Det var den rigtige beslutning. Der kom flere og flere revisionskrav fra fabrikkerne, og det ville blive løst bedre og hurtigere ved, at man samlede al kompetence og knowhow på et sted. Mercedes-Benz-organisationen ændrede sig også fra Tyskland. Konceptet blev skåret endnu bedre til. Der skulle være et endnu større fokus på customer dedication i hver gruppe, altså personbiler, varebiler og lastbiler. Derfor havde hver gruppe brug for et dedikeret fokus, fortæller Thomas Burgemann, der således tiltrådte stillingen som eftermarkedschef for Mercedes-Benz-personbiler i Jylland.

Klar til forandring

Når man er eftermarkedschef, skal man kunne varetage mange funktioner. Man er både sparringspartner, chef og til tider lidt psykolog i den stilling – alle sammen opgaver, som Thomas Burgemann har stort respekt for, og som han altid har forsøgt at varetage bedst muligt.

- Da jeg gik fra at være mekaniker på gulvet til at skulle bestemme mere, tror jeg, at min ydmyge tilgang til opgaven har været en hjælp. Jeg sparker ikke døren ind eller råber som en cowboy. Jeg føler, jeg har en god opbakning fra mine kollager, og jeg oplever en respekt for min måde at gøre tingene på.

- Det er nok en fordel, at jeg har dybe sønderjyske rødder. Jeg har ikke kørt efter en karriereplan, men altid gjort mig umage i det job, jeg har haft. Og så er Ejner Hessel bare en virksomhed, som har en kultur, der giver ansvaret til dig, og hvis du så tager det på dig og gør dig umage, er der mange muligheder, der viser sig undervejs, lyder ordene fra Thomas Burgemann.

Netop det med at have været en del af en familievirksomhed i 25 år har ifølge Thomas Burgemann været mærkbart hver eneste dag, men i særdeleshed i de tider, hvor verden har været under store forandringer.

- Vi har klaret en finanskrise, og nu hvor verden er i brand, er der ro på bagsmækken i familien. Det giver en tryghed for medarbejderne. Brødrene er ambitiøse, strategiske og kloge. Jeg har nydt at være her og er stadigvæk glad for at møde ind på arbejdet hver eneste dag. De værkførere, jeg er leder for, de er loyale mod de beslutninger, der bliver taget, og de gør deres bedste hver eneste dag. Nu har jeg rundet 25 år her, og en ting har jeg lært: mulighederne får man altid, afslutter Ejner Hessels årsjubilar.