Jobskifte: Mekaniker bliver salgstrainee

Jobskifte: Mekaniker bliver salgstrainee

Hos Ejner Hessel A/S i Holstebro kender alle alle. Det er en lille familie i den store Hessel-familie. Bagerst i den smalle salgsafdeling finder vi det nyest tilkomne familiemedlem. Eller ny og ny, det er måske for meget sagt. For helt ny er han faktisk ikke. Han er et velkendt ansigt hos Ejner Hessel A/S, men dog nyeste familiemedlem i den lille Holstebro-familie.

Manden det handler om, er den 26-årige Martin Frederiksen, som 1. september startede i en ny stilling som salgstrainee i salgsafdelingen hos Ejner Hessel A/S i Holstebro. Efter godt otte år som først mekanikerlærling og sidenhen mekaniker hos Ejner Hessel A/S i Silkeborg blev det i år tid til et skifte. Men inden vi når til det skifte, så spoler vi tiden tilbage til 2014, da Martin Frederiksen startede i lære.

Har altid haft interessen for biler

For Martin Frederiksen faldt det helt naturligt, at han skulle ud og bruge sine hænder efter at have brugt mange år på skolebænken.

- Jeg var blevet træt af at sidde på skolebænken og ville ud og lave noget, hvor jeg kunne bruge noget af alt min energi, og så faldt det helt naturligt, at det skulle være noget med biler. Jeg har altid skruet i knallerter og altid har haft interessen for biler.

Efter endt læreplads fik Martin Frederiksen sin fastansættelse på værkstedet i Silkeborg – et job han var glad for, men efter fem år begyndte noget at rumstere i hovedet på ham. Dagligt kiggede Martin Frederiksen ind i salgsafdelingen og undrede sig over, hvad de egentligt fik tiden til at gå med.

- Jeg kunne godt gå og kigge ind til kontorerne til salg og tænke, hvad bruger de egentlig deres tid på? De sidder bare og drikker kaffe, har besøg af et par kunder og kigger ind i en computerskærm – det må jeg også kunne gøre.

Netop den tanke voksede sig større i Martin Frederiksens hoved. Selvom han var glad for hverdagen på værkstedet, var han klar på at udfordre sig selv på ny, og salgsafdelingen og især den direkte kontakt til kunderne virkede spændende. Med sin erfaring fra værkstedet sprang han ud i det og besluttede sig for at søge stillingen som salgstrainee i Holstebro, da muligheden bød sig hen over sommeren 2022.

En fordel at have mekanikererfaring

Martin Frederiksen fik jobbet og 1. september startede han i sin nye stilling. Meget er stadig nyt for den 26-årige salgstrainee, som de næste to år skal igennem et uddannelsesforløb sideløbende med hverdagen i salgsafdelingen. Selvom meget stadig er nyt har Martin Frederiksen et stort es i ærmet; han har mekanikerbaggrund, og det kan han bruge til meget i sin nye hverdag.

- Er jeg for eksempel ude og vurdere en byttebil, så kan jeg lynhurtigt se, om alt er, som det skal være. Det er trygt for kunden, når jeg fortæller, at jeg har mekanikerbaggrund. Det viser på en måde, at jeg godt ved, hvad jeg snakker om – det er en klar fordel.

Netop mødet face to face med kunderne er den helt store motivation for Martin Frederiksen, og så er det også fedt at sælge en bil og herefter levere den til en kunde, som har glædet sig til at få ny bil.

- Det er sjovt at komme over på den anden side, og se hele dagligdagen fra en anden vinkel. Og så er det også noget helt andet at komme til Holstebro og opleve den vestjyske mentalitet. Det har jeg lige skulle vænne mig til. I Holstebro er der ikke noget der er ”rigtig godt”, det er bare ”godt nok”.

Selvom mekanikerdelen stadig i dag ligger mere naturligt på rygraden for Martin Frederiksen, så er han glad for sit jobskifte. Han ser frem til alt det han skal lære de næste par år og til 1. september 2024, hvor han forventeligt kan sætte titlen som Salgskonsulent på CV’et. Og så har han allerede fået afkræftet de fordomme han havde om salgsafdelingen. Der er så meget mere i det end ”bare” at sidde bag en computerskærm og drikke kaffe.