Krister Blomgren CEO, og Stig Engström, founder

Pressemeddelelse -

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner og tredobler produktionskapaciteten

Engcon vil over de kommende tre år investere i alt 90 mio. kroner i nye, topmoderne CNC-maskiner som følge af den store interesse fra markedet. Med de nye maskiner vil Engcon kunne producere 22.000 tiltrotatorer om året, hvilket er en tredobling sammenlignet med i dag.

Engcon fortsætter med at vokse eksplosivt, og for at imødekomme den stigende interesse fra markedet satser virksomheden stort på produktionen ved at investere i nye CNC-maskiner og lokaler. Et computerstyret og fuldt ud robotiseret produktionsanlæg vil hjælpe Engcon med at imødekomme den store efterspørgsel.

– De nye maskiner vil i første omgang blive brugt til at bearbejde de støbte rammer i vores tiltrotatorer. Vi kan se store effektivitetsforbedringer takket være denne investering, og vores tal peger på, at vi nu tredobler vores produktionskapacitet. Det vil give os yderligere fordele sammenlignet med vores konkurrenter, siger Krister Blomgren, administrerende direktør i Engcon Group.

Tidligere er en del af CNC-arbejdet blevet udført af en række leverandører på forskellige steder. De nye maskiner, som Engcon nu investerer i, vil blive styret og forvaltet af den lokale virksomhed Strömsunds Kvalitetslego, hvilket gør det lettere for Engcon at kontrollere produktionskæden.

– Det er selvfølgelig rigtig godt for os ud fra et rent produktionsmæssigt perspektiv, fordi vi får bedre styr på, hvordan vores produktion forløber. Men det er også godt for Strömsund i et større perspektiv, da vi sikrer, at vi bevarer den nødvendige ekspertise på området. Det er her, hvor vores langsigtede og primære produktion skal finde sted, og der skal vi investere i den bedste teknologi, sigerKrister Blomgren.

Fabrikken blev indviet den 19. marts.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med sæde i Strömsund i Sverige, og derudover 9 salgsselskaber på de respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrig, Holland og Nordamerika (USA og Canada). Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2017 for ca. 1000 mio. SEK med ca. 250 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdens førende producent af tiltrotatorer

Vi er engcon, en virksomhed fra det nordlige Sverige, som er opbygget og drevet af mennesker, der lægger deres hjerte og sjæl i at ændre den måde, gravearbejde udføres på. Lige fra første færd har vores virksomhed bygget på en tæt relation til slutbrugerne af vores produkter for at optimere deres hverdag.

engcon blev grundlagt af Stig Engström i 1990 og begyndte straks at udvikle den nu verdensførende engcon-tiltrotator.

VORES VISION
Change the world of digging - En helt ny form for gravning

VORES FORRETNINGSIDÉ

Som uafhængig producent og leverandør af avanceret tilbehør til gravemaskiner
hjælper vi gravevirksomheder over hele verden med at skabe sikrere arbejdspladser, optimere deres ressourcer og være mere effektive.

VORES MISSION
At blive verdens førende, uafhængige producent af avanceret tilbehør til gravemaskiner verden over.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2020 for ca. 1230 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com