Engcon lancerer unikt hurtigskift, aftagelig gribeklo og fejekost

Engcon lancerer unikt hurtigskift, aftagelig gribeklo og fejekost

Takket være Engcons fokus på innovation og udvikling får Q-Safe, et af verdens sikreste hurtigskift til gravemaskiner, nu yderligere funktioner.Engcon lancerer nu det nye Q-Safe-Detachable (QSD) og to aftagelige hydrauliske værktøj i form af en fejekost og en gribekassette.

Lanceringen af Q-Safe-D betyder, at hurtigskiftet udstyres med to kraftige kroge som standard. Sammen med plads til ekstra hydraulik bliver det nu muligt at tilkoble aftagelige hydrauliske værktøjer. Denne konstruktion betyder øget sikkerhed, fordi ophænget er integreret i hurtigskiftet og ikke har løse dele, som kan medføre, at redskabet løsner sig.

– Allerede i løbet af 2016 vil vi som standard begynde at bygge nogle af tiltrotatormodellerne med vores nye hurtigskift QSD. Med de kraftige kroge på forkanten og ekstra hydraulik gør vi det muligt at bruge hydrauliske værktøjer. Alt sammen i tråd med vores ide om at gøre gravemaskinen mere effektiv og sikker, siger Fredrik Jonsson, udviklingschef hos Engcon.

Engcons gribekassette videreudviklet til at passe til QSD
Engcons gribekassette er nu blevet videreudviklet, så den passer til Q-Safe-D. Gribekassetten, som hedder Grab Detachable (GRD), kommer i serieproduktion samtidig med lanceringen i løbet af 2016.

– Gribekassetten kroges nemt fast i hurtigskiftet QSD, hvorefter den låses fast, og hydraulikken tilkobles med et enkelt greb med hånden – en manøvre, der tager mindre end et minut, forklarer Fredrik.

GRD fremstilles i to versioner, GRD10 som passer til hurtigskift med størrelse QS45 og QS50, samt GRD20 til hurtigskift med størrelse QS60.

Den nye fejekost Sweeper Detachable (SWD) gør maskinen mere fleksibel
Ligesom med gribekassetten GRD kan Engcons nye fejekost SWD eftermonteres på hurtigskiftet Q-Safe-D. SWD drives af en kraftig hydraulikmotor og foldes op eller ned gennem en hydraulikcylinder. Desuden minimerer SWD behovet for manuel arbejdskraft, hvilket bidrager til en sikrere arbejdsplads.

– SWD er fleksibel i sin konstruktion. Ved at vælge bredde på fejekosten bliver arbejdet mere præcist til de processer, den skal udføre. I den smalleste version kan SWD blandt andet bruges til rendefejning, hvilket letter opgravningen – og først og fremmest giver færre overgravede kabler eller rør. Hvis man vælger den bredere version, kan man i kombination med sin tiltrotator feje grus eller jord ind i sin skovl, hvilket forenkler arbejdet med at bortfeje løst materiale, siger Fredrik hos Engcon.

Det nye hurtigskift QSD, den aftagelige gribeklo GRD og fejekosten SWD fremvises på messer rundt om i Europa, med start på Bauma i Tyskland den 11.-17. april.

Kontakt:
Sten Strömgren, marketingchef, engcon Group | +46 [0]70 529 96 32

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med sæde i Strömsund i Sverige, og derudover 7 salgsselskaber på de respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland og Frankrig (Holland starter i 2016). Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2014 for ca. 650 mio. SEK med ca. 165 medarbejdere. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.