Gå til indhold
Engcon leverer tiltrotatorer til verdens største edderkop-maskiner – Euromach R145 kan nu udføre alle tænkelige bevægelser fra en og samme position, når der arbejdes i stejlt terræn

Pressemeddelelse -

Med sine 17 tons og en bomstærk motor på 255 hestekræfter kan Euromach R145 kalde sig verdens største edderkop-maskine. For at gøre den endnu mere effektiv udstyres den nu med Engcons tiltrotatorer.

– Utrolig dejligt, at vi må levere vores tiltrotator til verdens største edderkop-maskine, siger Peter Högberg, sælger hos Engcon International.

Italienske Euromach fremstiller edderkop-maskiner i størrelsesklassen fra 1,5 tons til 17 tons, og de er specielt konstrueret til at kunne kravle i stejlt terræn, hvor almindelige hjul- og bæltegravere ikke kommer frem. Samarbejdet med Euromach er foregået via Engcons italienske forhandler Spektra.

– Spektras sælger Antonio Stucci og jeg har sammen specificeret en EC219 tiltrotator, der passer perfekt til maskinen, fortsætter Peter Högberg.

En fleksibel klatrer med mange smarte funktioner
Euromach R145, også kaldet Big Foot, har fire hydrauliske "ben” med hjul, der uafhængigt af hinanden kan trækkes ind og skydes ud både i bredde og længde. Det giver en arbejdsbredde fra 2430 - 4740 mm, og længden kan variere fra 5900 - 6700 mm. Det gør Big Foot til en fleksibel klatrer, der trods sin vægt kan nå mål, som kun få andre køretøjer kan klare.

Når maskinen ikke står stille på sine hjul, kan der foldes ekstra kløer ud, og ved hjælp af denne funktion kan Big Foot "kradse" sig fast i skråningerne. Når først maskinen er på plads, f.eks. dybt nede i en kløft, er det sjældent muligt at omplacere maskinen igen, og der kommer tiltrotatoren til sin ret. Fordi tiltrotatoren fungerer som maskinens håndled, kan Big Foot let rotere til den ønskede position.

– Ja, det er præcis sådan, Euromach tænker, og med vores tiltrotator kan maskinføreren udføre alle tænkelige bevægelser fra en og samme position. Det gør verdens største edderkop-maskine endnu mere effektiv og fleksibel, siger Peter Högberg.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, og udstyr som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2019 for ca. 1350 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.