Krister Blomgren, administrerende direktør for Engcon Holding

Stærk sommer for Engcon – vækst på flere markeder

Covid-19 er ikke forbi endnu, men sommerens salg har givet Engcon positive indikationer. Den uventede stigning i salget i juni og juli betyder, at Engcon nu i stedet indfører overarbejde for at kunne producere og levere de bestilte produkter.

Engcon er en af de mange virksomheder, der blev rystet, da Covid-19 ramte med fuld styrke i foråret. Engcon blev tvunget til at afbryde og pakke årets største messe ned en dag tidligere, samtidig med at salgsmængderne varierede betydeligt i løbet af foråret. Engcon er kendt for sin gode økonomiske styring og greb til handling med en pakke af foranstaltninger bestående af afskedigelser, besparelser, budgetjusteringer og hårde prioriteringer for at effektivisering af processer og arbejdsmetoder.

Sommerens salgstal er dog bedre end forventet, og det betyder en øget ordretilgang og optrapning af produktionen.

– For os er det yderst vigtigt at drive virksomheden på en seriøs og langsigtet måde. I usikre tider gør vi hvad vi kan for at minimere virkningerne, hvis det værst tænkeligt scenarie skulle indtræffe, siger Krister Blomgren, administrerende direktør for Engcon Holding, og fortsætter:

– Men det viste sig ret hurtigt, at mange entreprenører rundt om i verden på trods af pandemien fortsatte deres arbejde med vedligeholdelse og byggeri af jernbaner, motorveje, og nybyggeri. Vi ved, at vores produkter bidrager til samfundsnyttige aktiviteter, og derfor har disse prioriteringer rundt om i verden naturligvis været gunstige for os som virksomhed. Dette er en stærk medvirkende årsag til vores salgstal.

I alt mister Engcon Group ca. 14 procent akkumuleret i juli sammenlignet med året før, mens salget stiger med 18 procent på markederne uden for Norden.

– Det er de andre markeder, der kører på højtryk lige nu, samtidig med at det stadig går trægt på vores normalt stærkeste markeder herhjemme i Norden.

Engcon har dog oplevet større forsigtighed med hensyn til store investeringer, men kan samtidig konstatere, at mange entreprenørfirmaer knapt nok kan nå alle deres opgaver lige nu. Hvis man har råd, kan man derfor med fordel foretage investeringer under en konjunkturnedgang for at forberede sig på opsvinget.

– At investere i en tiltrotator gør gravearbejdet betydeligt mere effektivt, og giver forudsætninger for at klare flere opgaver i hektiske tider. Det er klogt at købe udstyr til virksomheden, uanset om man er et lokalt entreprenørfirma eller en stor global virksomhed, siger Krister Blomgren.

Engcon har selv en række prioriterede aktiviteter for at udvikle virksomheden yderligere og komme stærkt ud på den anden side af krisen.

– Vi har f.eks. netop valgt leverandør til et nyt IT-system som led i en beslutning, vi traf for over et år siden. Vores strategi er at effektivisere vores processer for at blive endnu bedre. Sommerens salg har været godt, og vi er forsigtigt optimistiske, selvom vi endnu ikke har hørt det sidste til Covid-19, afslutter Krister Blomgren.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, og udstyr som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2018 for ca. 1200 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en førende global producent af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, sikkerhed og bæredygtighed. Under vores eget mærke tilbyder vi et unikt tiltrotatorsystem, der omdanner gravemaskinen til en redskabsbærer, der kan erstatte andre maskiner. Vi møder markedet gennem vores lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere verden over.