Krister Blomgren, administrerende direktør for Engcon Group

Tiltrotatoren har været her i over 30 år – nu overtager den verden

Selvom fænomenet tiltrotator har eksisteret i over 30 år, mangler mere end 97 procent af verdens gravemaskiner stadig en tiltrotator. Dette til trods for, at den effektiviserer gravearbejdet og gør gravemaskinen til et multiredskab. Konceptet er godt etableret i Norden og er nu langsomt men sikkert ved at nå ud til resten af verden, hvor man begynder at forstå værdien af at arbejde mere fleksibelt og effektivt for både at få bedre effektivitet og sikkerhed såvel som for miljøets skyld.

I lang tid har tiltrotatoren været relativt ukendt ude i verden. Men takket være et solidt kommunikationsarbejde fra Engcons side med information via websted, messer, klassisk annoncering, pressemeddelelser, og sociale medier i kombination med influencere har konceptet bredt sig.

– Fra at gravemaskinen tidligere bare gravede et hul, har nyt tilbehør udviklet gravemaskinen til et multiredskab, der kan grave, løfte, pakke, feje ... De fleste entreprenører vil kunne påtage sig flere job og løse dem hurtigere og smartere for at øge omsætningen. Vi mener, at tiltrotatoren er nøglen til det, siger Krister Blomgren, administrerende direktør for Engcon Group.

“Change the world of digging”
Engcon har arbejdet med mottoet "Change the world of digging" i lang tid og besluttede i 2020 også at bruge det som sin vision.

– Det er præcis det, vi vil gøre i det lange løb! Hvis vi kan få flere gravemaskiner udstyret med en tiltrotator, bliver gravearbejdet mere effektivt, fleksibelt, miljøvenligt og mere sikkert. Vi forandrer simpelthen gravearbejdet rundt om i verden, siger Krister Blomgren.

Kun ca. 3 procent af verdens gravemaskiner har i dag en tiltrotator, hvilket betyder, at der er et enormt udviklingspotentiale for at effektivisere branchen og gøre den mere miljøvenlig ved at bruge færre ressourcer i form af manpower, materialer, brændstof og tid.

– At investere i en tiltrotator er at investere i fremtiden, og vi mener kun, at det er et spørgsmål om tid, før det også finder vej til de store markeder. Man kan simpelthen ikke se bort fra fordelene ved en tiltrotator, afslutter Krister Blomgren.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, og udstyr som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2018 for ca. 1200 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdens førende producent af tiltrotatorer

Vi er engcon, en virksomhed fra det nordlige Sverige, som er opbygget og drevet af mennesker, der lægger deres hjerte og sjæl i at ændre den måde, gravearbejde udføres på. Lige fra første færd har vores virksomhed bygget på en tæt relation til slutbrugerne af vores produkter for at optimere deres hverdag.

engcon blev grundlagt af Stig Engström i 1990 og begyndte straks at udvikle den nu verdensførende engcon-tiltrotator.

VORES VISION
Change the world of digging - En helt ny form for gravning

VORES FORRETNINGSIDÉ

Som uafhængig producent og leverandør af avanceret tilbehør til gravemaskiner
hjælper vi gravevirksomheder over hele verden med at skabe sikrere arbejdspladser, optimere deres ressourcer og være mere effektive.

VORES MISSION
At blive verdens førende, uafhængige producent af avanceret tilbehør til gravemaskiner verden over.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2020 for ca. 1230 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com