Sparekasse i protest mod privat regnvandsudledning i nyt boligområde

Der bores og bankes på Herningvej 100 i Lysbro lige i øjeblikket, hvor etableringen af et helt nyt boligområde er i fuld gang. I forbindelse med byggeriet ønsker bygherren, Birch Ejendomme, tilladelse fra Silkeborg Kommune til at udtræde af det nuværende kloakfællesskab for fremover selv at kunne håndtere regnvandet i det nye boligområde.

Forslaget, der er i høring frem til den 19. august, betyder dog, at udløbet i stedet skal placeres på den anden side af Herningvej med udledning til Sandemandsbækken. Det er inde i overvejelserne, at udledningen skal ske fra Folkesparekassens matrikel. Et forslag direktør Martha Petersen ikke er begejstret for:

”Først og fremmest vil en eventuel etablering af udløb på sparekassens matrikel betyde en forringelse af værdien i forhold til fremtidige muligheder for opførelse af en ejendom på vores grund. Samtidig er bækken i forvejen så belastet at Funderholmevej ofte bliver oversvømmet i længere perioder med regnvejr. Selvom der er foranstaltninger, der mindsker påvirkningen, vil et nyt udløb alt andet lige betyde mere vandtilførsel”, fastslår Folkesparekassens direktør.

Større hensyn til miljøpåvirkning

Derfor har Folkesparekassen nu valgt at sende en indsigelse til kommunen i håbet om at blive inddraget i en drøftelse af konsekvenserne, hvis planerne om regnvandsudledning i Sandemandsbækken bliver en realitet.

En del af området som ombygges til boliger er i dag forsynet med et spildevands- og et regnvandsstik. Et tillæg til Silkeborg Kommunes spildevandsplan giver dog bygherren mulighed for at træde ud af spildevandsforsyningsselskabet for selv at håndtere alt regnvand indenfor området.

I Folkesparekassen er Martha Petersen dog forbavset over, at der ikke tænkes i mere bæredygtige løsninger, der tager hensyn til miljøet:

”Det ville være langt mere bæredygtigt, at lade regnvandet indgå i den nye ejendoms vandforsyning f.eks. til toiletskyld og derefter lede det ud sammen med et øvrige spildevand. Det ville reducere den samlede miljøpåvirkning og samtidig spare på grundvandet. Det er særligt interessant, da det drejer sig om et større areal for opsamling af regnvand samt rigtig mange boligenheder”, siger Martha Petersen.

Den private regnvandshåndtering skal i stedet for bestå af udledning til Sandemandsbækken, og regnvand renses gennem filtermuld og forsinkes i bassiner indenfor boligområdet. Der anlægges membran under regnvandsanlæggene for at undgå nedsivning. Jorden er forurenet og det er derfor ikke muligt at nedsive regnvand indenfor boligområdet.

For yderligere kommentarer:

Martha Petersen, Direktør, Folkesparekassen, mail: mmp@folkesparekassen.dk

Tlf.: 87 20 53 93 / mobil 40 13 99 33

• Økonomi, finans

• Midtjylland

I Folkesparekassen sætter vi mennesker før profit. Som pengeinstitut har vi en holdning til, at økonomien skal fungere med respekt for mennesker og miljø, og vi arbejder derfor for et samfund med en balanceret økonomisk udvikling, der ikke driver rovdrift på naturen. Vi tager afstand fra spekulation og arbejder ud fra ideen om et rentefrit pengesystem, hvor penge blot er et byttemiddel, og ikke en vare, man skal tjene på.

Jesper Mørkenborg

Pressekontakt Kommunikation & Bæredygtighed +45 87 20 53 91