Boligejerne kan kickstarte økonomien

Boligejerne kan spille en væsentlig rolle, når det gælder om at genstarte den danske økonomi. Med regeringens klimaplan og klimarådets anbefalinger er der nemlig god økonomi i at tænke grøn omstilling og energirenovering netop nu, vurderer Martha Petersen, der er direktør i Folkesparekassen:

”Der er et latent behov for at tænke i mulighederne for grøn omstilling, når den danske økonomi skal på benene igen. Energirigtige boliger er i høj kurs hos køberne, men der er ikke nok af dem på markedet”, siger Martha Petersen og henviser til Finans Danmarks seneste analyse, som fastslår, at der er et stigende behov for energirenoveringer.

Flere vil bo grønt

Ifølge undersøgelsen foretaget af Finans Danmark ville hele 57 procent af de danske boligejere vælge en bolig med minimum energimærke C, hvis de i dag skulle købe en bolig. I december 2019 var kun ca. hvert tredje hus til salg i energimæssig god stand – dvs. med energimærke A, B eller C.

“Udover at der ikke er nok grønne boliger på markedet, skaber regeringens klimaplan samtidig et øget fokus på energioptimering, som gør, at efterspørgslen på klimavenlige boliger vil stige endnu mere i fremtiden”, siger Martha Petersen.

Fokus på investeringer og beskæftigelse

Ifølge bankdirektøren kan energirenoveringer i øvrigt også være med til at skubbe gang i økonomien gennem flere investeringer og mere beskæftigelse:

”Det er ikke kun klimaet og pengepungen, der har godt af, at man energirenoverer sit hus. Udover at man forventeligt får en højere salgspris og en kortere salgstid, når huset skal sælges, er man også med til at sætte skub i økonomien gennem investeringer og skabe beskæftigelse til de brancher, som skal udføre arbejdet med energiforbedringerne”, fastslår hun.

Attraktive lån til energiforbedringer

Direktøren i Folkesparekassen understreger, at hvis man har tanker om at energirenovere sit hus, er det en god idé at tage fat i sin bank eller sit realkreditinstitut for at høre om mulighederne for at låne til det:

“Det er vigtigt, at man i første omgang undersøger hvilke energiforbedringer, der skal laves og hvilke lånemuligheder, man har til det. Gennem den danske realkreditmodel har boligejere mulighed for at optage tillægslån eller nemt at lægge deres lån om. I samme omgang kan man undersøge mulighederne for at låne til at investere i energiforbedringer. I Folkesparekassen tilbyder vi lån til en lavere rente, alt efter hvilken energiklasse man låner til. Målet er, at gøre det attraktivt for vores kunder at tænke klimavenlige løsninger for fremtiden”, slutter Martha Petersen.

For uddybende kommentarer til artiklen kontakt:

Martha Petersen, Direktør, Folkesparekassen, mail: mmp@folkesparekassen.dk / Tlf.: 87 20 53 93

• Økonomi, finans

• boligejere
  • boligmarked
  • energiforbedringer
  • energioptimering
  • energirenovering
  • boligforbedringer
  • boligejer
  • bolig
  • økonomi
  • martha petersen
  • miljø
  • klimaforandringer
  • klima
  • folkesparekassen
  • finanssektoren

I Folkesparekassen sætter vi mennesker før profit. Som pengeinstitut har vi en holdning til, at økonomien skal fungere med respekt for mennesker og miljø, og vi arbejder derfor for et samfund med en balanceret økonomisk udvikling, der ikke driver rovdrift på naturen. Vi tager afstand fra spekulation og arbejder ud fra ideen om et rentefrit pengesystem, hvor penge blot er et byttemiddel, og ikke en vare, man skal tjene på.

Jesper Mørkenborg

Pressekontakt Kommunikation & Bæredygtighed +45 87 20 53 91