Støt FN´s Verdensmål og klimaet med pensionen

AP Pension og Folkesparekassen tilbyder nu Danmarks første fulde produktlinje for bæredygtige pensioner i markedsrente. AP Bæredygtig, som er navnet på den nye produktlinje, tilbyder pensionskunder at foretage investeringer, som i særlig grad støtter Parisaftalen og et eller flere af FN’s verdensmål.

Fremover bliver det nu muligt at investere sin pension med fokus på bæredygtighed og med særlig omtanke for den verden, vi lever i. AP Pensions nye produktlinje, AP Bæredygtig, vækker begejstring i Folkesparekassen, der glæder sig over, at kunne tilbyde nye bæredygtige investeringer til sine kunder:

”Vi kan konstatere, at vores kunder i stigende grad interesserer sig for, hvordan deres penge er investeret. Det er ikke længere nok bare at få et afkast. Afkastet skal være opnået ved investeringer i virksomheder, der opfører sig ordentligt, og som samtidig medvirker til en bæredygtig udvikling” forklarer Martha Petersen, der er direktør i Folkesparekassen.

Understøtter bæredygtig udvikling

AP Pension er det første pensionsselskab i Danmark som lancerer en bæredygtig produktlinje med præcis de samme valgmuligheder, som pensionskunder i dag har i andre markedsrenteprodukter.

Målet er, at understøtte en bæredygtig udvikling, og tilbyde muligheden bevidste tilvalg af investeringer, der bidrager positivt til et eller flere af FN’s verdensmål, til reduktion af CO2-udledningen og til den grønne omstilling af energiproduktionen.

”Med AP Bæredygtig investerer vi i bæredygtige virksomheder og fonde. Vi træffer valg, sorterer fra og udvælger investeringer, der har særlig omtanke for den verden, vi lever i. Og vi sætter endnu mere fokus på at reducere CO2-udledningen og foretage investeringer i bl.a. vindmøller, solceller samt bæredygtigt byggeri”, fortæller AP Pensions investeringsdirektør, Ralf Magnussen.

Fokus på FN´s Verdensmål

Investeringerne i AP Bæredygtig har fokus på at støtte FN’s verdensmål og Parisaftalen for verdens klima. AP Bæredygtig udvælger en aktiesammensætning, hvor i gennemsnit 50 procent af selskabernes omsætning direkte matcher et eller flere af FN’s verdensmål mod cirka 10 procent i et bredt, globalt aktieindeks. Samtidig er det et krav, at aktiebeholdningens CO2-aftryk skal være mindst 50 procent lavere end i en tilsvarende bred, global aktieinvestering.

AP Bæredygtig investerer også i såkaldte ”green bonds”, som finansierer grønne projekter, der bidrager positivt til klima og miljø og i en række alternative investeringer som fx havvindmøller, landvindmøller og solceller, der understøtter en bæredygtig omstilling af energiforbruget.

Vi kan alle gøre en forskel i verden. Selv den lille pensionsopsparing kan gøre en forskel. Når mange gør det samme, betyder det noget. Adgangen til at skaffe kapital fra f.eks. pensionskasser, kan være afgørende for udviklingen for den enkelte virksomhed eller gennemførelse af det enkelte projekt” fastslår Martha Petersen.

Medarbejdere sparer op i AP Bæredygtig

Både i AP Pension og i Folkesparekassen ønsker ledelsen at gå forrest i forhold til at synliggøre, at man kan bruge sin pensionsformue til at gøre en positiv forskel. Derfor vil alle nye medarbejdere automatisk få placeret deres pensionsindbetalinger i AP Bæredygtig. Alle medarbejdere, nuværende såvel som nye, kan naturligvis også vælge at placere en del af eller hele deres pension i det nye produkt:

”Det er naturligvis vigtigt, at vi selv går forrest og viser vejen. Samtidig tror vi fuldt og fast på, at morgendagens vindere er de virksomheder, der har fokus på FN’s 17 verdensmål og som bidrager til en bæredygtig omstilling. Det betyder, at idealisme og ønsket om et godt pensionsafkast alt andet lige går hånd i hånd. Det er jo oplagt, at sikre vores egne medarbejdere denne mulighed”, slutter Martha Petersen

• ap pension
  • investering
  • verdensmål
  • bæredygtig investering
  • pension
  • økonomi
  • martha petersen
  • klimaforandringer
  • folkesparekassen

I Folkesparekassen sætter vi mennesker før profit. Som pengeinstitut har vi en holdning til, at økonomien skal fungere med respekt for mennesker og miljø, og vi arbejder derfor for et samfund med en balanceret økonomisk udvikling, der ikke driver rovdrift på naturen. Vi tager afstand fra spekulation og arbejder ud fra ideen om et rentefrit pengesystem, hvor penge blot er et byttemiddel, og ikke en vare, man skal tjene på.

Jesper Mørkenborg

Pressekontakt Kommunikation & Bæredygtighed +45 87 20 53 91